Una col·lecció de partitures divulga internacionalment els músics gironins
Els llibres els edita Tritó amb el suport de la Diputació i l'Ajuntament ganxó
L'edició, fa dos anys, de les Impressions simfòniques de Juli Garreta inaugurava la col·lecció Mestres Gironins, una de les iniciatives més eficients i serioses per recuperar el patrimoni musical d'autors anteriors a la Guerra Civil, en bona part inèdit o mal conegut i quasi sempre dispers i de difícil localització. Ara, amb quatre volums més damunt la taula i el patrocini de la Diputació i l'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, el municipi natal de Garreta, els responsables del projecte, amb Bernat Cabré com a cap de producció de Tritó i el musicòleg Josep Pujol i Coll com a coordinador, es proposen impulsar la difusió no només local i nacional dels compositors gironins, sinó també la seva internacionalització per mitjà de la traducció dels textos crítics que serveixen d'introducció a les partitures tant al castellà com a l'anglès i de la distribució de cada títol a diverses escoles de música, conservatoris i orquestres europees. Perquè un altre dels objectius de l'empresa és que aquestes obres acabin tenint una «reproducció sonora», com va dir Cabré, és a dir, que revisquin per mitjà de la interpretació actualitzada, tal com va propiciar-ho el Festival de la Porta Ferrada de l'any passat, en què es va incloure el concert de les Impressions de Garreta. Aquest músic ganxó és, de fet, el pilar al voltant del qual s'estructura la col·lecció Mestres Gironins, que es planteja l'edició de la seva obra completa. De moment ja n'han aparegut tres títols: a banda del ja esmentat, la Sonata per a piano en Do menor i el Concert per a violí i orquestra. De fet, el conveni estableix la publicació de tres volums a l'any, dos dels quals han d'estar dedicats a Garreta, amb la voluntat de rescatar-lo com un compositor que aspira a la plenitud de la música clàssica i no només com un autor de sardanes, va remarcar Pujol. El mateix regidor de Cultura ganxó, Jordi Vilà, va lamentar que abans d'aquesta col·lecció les orquestres haguessin de recórrer a fotocòpies i no sempre completes ni fiables de l'obra del músic. A part de Garreta, també han aparegut dins de Mestres Gironins Benedicta et venerabilis, una selecció de peces marianes del músic barroc de la Catedral de Girona Josep Gaz, i Contradanses olotines, una recopilació de partitures de balls del segle XIX conservades a l'arxiu de l'església de Sant Esteve. En tots els casos, el material és objecte d'un ampli estudi introductori a càrrec de musicòlegs experts i d'una edició crítica que confronta les variants i els buits entre diversos manuscrits.