cultura

Interlocució europea

Temporada Alta tanca amb èxit l'edició d'aquest any i anuncia la intenció de convertir-se en l'interlocutor català amb els grans agents europeus de l'escena

“Temporada Alta ha de ser la capital escènica de l'Europa mediterrània durant la tardor”

Un any més, el balanç numèric de Temporada Alta, inevitable, parla d'èxit absolut: 48.183 espectadors sobre un total de 53.317 entrades posades a la venda, que suposa un índex d'ocupació similar al de l'edició de l'any passat, un 90,37%. A aquest nombre d'espectadors s'ha d'afegir les 4.625 persones que han assistit a activitats complementàries, de manera que el total d'espectadors se situa en 52.808 persones. De 127 funcions, en 71 s'han exhaurit les entrades, tenint en compte que se n'han fet 15 més de les que estaven programades. L'organització del festival dedueix de tot això que “el públic continua sent el millor aliat del festival”, tot i ser un any de crisi, i ha omplert les sales no només en espectacles d'un caire més popular o comercial, sinó també en propostes de risc, internacionals, que també han exhaurit les localitats, com els espectacles de Lupa, Tolcachir, Pennigton i l'Obludarium dels Forman.

Continuant amb els números, els responsables del festival també van voler fer constar ahir que aquest és un element de dinamització econòmica del territori, que justifica per tant el retorn de la inversió i, molt especialment, el seu manteniment: 312 llocs de treball directes, 917 persones d'equips artístics i tècnics dels espectacles, gestió directa de 1.316 habitacions d'hotel a Salt i Girona, i aparicions en premsa equiparables a una campanya publicitària de les dues localitats equivalent a 4,3 milions d'euros en mitjans escrits i 1,2 milions en mitjans televisius.

Mirant al futur

Durant l'acte d'ahir va quedar clar que el festival, com tot, està condicionat per dues conjuntures, l'econòmica i la política, amb un període de transició pel canvi de govern. En tot cas, els presents en la roda de premsa –Salvador Sunyer (director del festival), Joan Boadas (regidor de l'Ajuntament de Salt), Joan Manuel Tresserras (conseller de Cultura), Anna Pagans (alcaldessa de Salt), Enric Vilert (president de la Diputació) i Lluïsa Faxedas (regidora de l'Ajuntament de Girona)– van defensar la continuïtat i potenciació del model. Sunyer va ser el més contundent, és clar, fent una defensa a ultrança no només del manteniment del festival, sinó també de la seva potenciació, afegint un parell d'eixos nous a les línies directores i elevant el nivell d'ambició: “Temporada Alta, a poc a poc, s'ha de convertir en l'interlocutor català dels grans agents europeus de les arts escèniques, tant de festivals com el de Tardor de París, el d'Avinyó, el Kunsten de Brussel·les, el d'Edimburg o el Wiener Festwochen, com de teatre i centres de producció, per coproduir o aconseguir introduir en les seves programacions espectacles amb i d'artistes catalans”. Però és que, a més, Temporada Alta aspira a ser “un festival nacional com tenen tots els països culturalment importants, amb la idea que a mitjà termini faci la funció de capital escènica de l'Europa mediterrània durant la tardor”. Per aconseguir-ho és indispensable la complicitat amb el Teatre de l'Arxipèlag de Perpinyà i amb la resta d'agents escènics del país, de manera que el festival sigui “aglutinador del teatre català”, i tingui cura de la seva projecció internacional. En definitiva, que sigui el pal de paller, però que a més lideri una zona, l'euroregió mediterrània, que sigui pol d'atracció dels creadors, d'aquells components de la indústria de les arts escèniques, que s'hi trobin còmodes i s'hi instal·lin, per anar creant teixit a poc a poc. Per aconseguir-ho, Sunyer va apel·lar a les institucions, però també a l'empresa privada: “No es desmuntarà cap pressupost públic si s'augmenta el diner destinat a cultura; això sí, caldrà establir prioritats, triar. Cal demanar-se si és una inversió interessant”, va dir. Respecte al diner privat, costa d'entendre que empreses gironines es gastin diners en operacions com la Fundació Príncep de Girona i no inverteixin en coses molt més properes, amb una repercussió més immediata sobre el seu entorn”.

El conseller de Cultura en funcions, Joan Manuel Tresserras, que va fer explícit el seu agraïment personal a Salvador Sunyer –“he vingut a aquest acte perquè crec que s'ho mereix, per la gran tasca feta i per l'èxit aconseguit”, va dir– es va mostrar totalment d'acord amb aquest plantejament, i va afirmar rotundament que Temporada Alta és “el festival més important d'aquest país i el que té més projecció”. “Temporada Alta és un exemple actiu i operatiu de què calia fer en l'àmbit de la cultura per superar l'herència noucentista”, va afirmar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona