Cultura

Crítica

cinema

Un poema recreat

Com fer una pel·lícula biogràfica sense mostrar la vida del biografiat? Aquest és el desafiament que sembla que s'hagin plantejat Rob Epstein i Jeffrey Friedman, directors de Howl, quan afronten la figura d'Allen Ginsberg, un dels poetes més celebrats de la generació beat nord-americana. Perquè, en efecte, la seva estratègia és gairebé minimalista: mai no veiem episodis reconstruïts de la vida de Ginsberg, ni hi ha dramatitzacions en el sentit estricte de la paraula. Allò que interessa Epstein i Friedman –responsables d'aquella curiositat documental titulada The celluloid closet– és un moment molt concret de la vida del poeta i de quina manera, a partir d'aquest moment, es poden dir algunes coses sobre la impenetrabilitat dels personatges públics i la impossibilitat, tant del documental com de la ficció, de retratar-los.

Per això, Howl utilitza tres nivells narratius: el recitat del poema més famós de Ginsberg, precisament Howl, a un club de Nova York l'any 1955; el judici per obscenitat de què va ser objecte l'obra dos anys més tard, i una entrevista fictícia amb el poeta, suposadament duta a terme al mateix temps que el procés, a la qual no va assistir. Aquesta manera de documentalitzar la ficció o viceversa deixa molts forats en la biografia de Ginsberg, però va directe a allò essencial: la reconstrucció de com s'escriu un poema, la seva materialitat, fins i tot allò que pot suggerir, plasmat en escenes d'animació, que són el més kitsch i discutible. La resta té defectes i resulta irregular, però alhora engega una proposta molt particular: la lectura gairebé sencera de Howl, així com els comentaris quasi filològics en el judici, la fa esdevenir la pel·lícula biogràfica d'un poema, no d'un poeta.

Howl
Dir.: Rob Epstein i Jeffrey Friedman. Int.: James Franco.
EUA, 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona
Crítica

L’encís de Bulle Ogier

Fenosa, l’escultor de la natura

El Vendrell
cinema - comèdia

Tres generacions de dones unides per la tragèdia

cinema - Animació

Viatge d’una nena xinesa amb parada a Berlín