L'empenta dels joves i l'èxit televisiu catapulten la novel·la del bolero
Albert Espinosa és el gran triomfador d'una diada que consagra la literatura de bones intencions i el poder dels lectors adolescents en el mercat editorial
El mateix dia que la seva parella l'abandona i el seu món s'enfonsa, en Dani rep la trucada d'un pare desesperat que li demana ajuda perquè trobi el seu fill desaparegut. En Dani, que es dedica al peculiar ofici de localitzar nens extraviats, passa de cop de ser un home de quaranta anys que acaba de veure frustrat el seu propi desig de ser pare a convertir-se en un detectiu que s'aferra a la urgència de rescatar l'amor perdut d'un altre per acabar d'enfrontar-se al seu propi passat, al món de la infància, als paisatges que va conèixer a Capri i a les ensenyances de les dues persones que més van ajudar-lo a comprendre el veritable sentit de la vida. Si tu em dius vine ho deixo tot, però digue'm vine (Rosa dels Vents), la nova novel·la del guionista, actor i director de teatre i cinema Albert Espinosa, torna a recórrer a uns ingredients infal·libles per robar el cor dels lectors: els nens, la seva innocència robada, i el viatge a la felicitat a través de la superació del dolor. Ahir, com era de preveure, va ser el gran èxit de vendes d'un Sant Jordi que tenia vacant la plaça que altres anys han ocupat els fenòmens literaris de Carlos Ruiz Zafón o Stig Larsson amb aquesta història amb aires de bolero que deu bona part del seu èxit al fenomen televisiu de Polseres vermelles, una sèrie que tiba fort la corda de les emocions a través dels nens i adolescents ingressats a la planta d'oncologia d'un hospital i de la qual Espinosa, que també va haver de superar un càncer infantil, és el guionista. Amb raó, més d'un considera que el també guionista de la pel·lícula Planta 4a i que va debutar l'any passat en la novel·la amb Tot el que podríem haver estat tu i jo si no fóssim tu i jo fabrica en realitat productes juvenils.
A Girona, de fet, els llibreters estaven tan convençuts del seu ganxo entre les joves promocions de lectors, que temien exhaurir-lo abans que acabés el dia, com va passar en algunes parades amb 1Q84, del japonès Haruki Murakami, tan llegit any rere any que ahir potser ningú no hi comptava gaire. En canvi, no van fallar les prediccions que auguren requesta per a l'últim guanyador del Sant Jordi de novel·la, i Ramon Solsona, amb L'home de la maleta, va ser també un dels més sol·licitats de la diada a Girona, tot i que en estreta rivalitat amb Sílvia Alcántara i La casa cantonera, la segona novel·la que publica després de l'èxit inesperat d'Olor de colònia.
Entre els autors gironins, el triomfador indiscutible va ser el besaluenc Martí Gironell, amb L'arqueòleg, una altra intriga històrica, aquest cop protagonitzada per un detectivesc monjo de Montserrat. Les causes perdudes, de Xevi Sala, i Un hotel a la costa, de Nancy Jonhstone, en traducció del saltenc Miquel Berga, van ser dos dels altres títols de vinculació gironina més demanats.
El rànquing del Gremi de Llibreters
Ficció en català
Si tu em dius vine ho deixo tot, però digue'm vine, d'Albert Espinosa
L'home de la maleta, de Ramon Solsona
L'arqueòleg, de Martí Gironell
La terra de les coves pintades, de Jean Marie Auel
Mar de foc, de Chufo Lloréns
Ficció en castellà
Si tú me dices ve lo dejo todo, però dime ven., d'Albert Espinosa
Los enamoramientos, de Javier Marías
El ángel perdido, de Javier Sierra
Mar de fuego, de Chufo Lloréns
La caída de los gigantes, de Ken Follett
No ficció en català
Indigneu-vos!, de Stéphane Hessel
Excuses per no pensar, d'Eduard Punset
Córrer o morir, de Kilian Jornet
La República Islàmica de Catalunya, de Pilar Rahola
La Bíblia catalana, vv.aa.
No ficció en castellà
Indignáos, de Stéphane Hessel
El método Dukan ilustrado, del Dr. Pierre Dukan
Excusas para no pensar, d'Eduard Punset
Saber cocinar, de Sergio Fernández i Mariló Montero
Ganar en la bolsa es posible, de Josef Arjam