La fórmula de l'èxit
Pixar celebra 25 anys amb ‘Cars 2', que arriba avui als nostres cinemes amb una història que barreja les curses de cotxes amb les pel·lícules de James Bond
Un dels secrets que ha permès a Pixar produir dotze llargmetratges de gran èxit en 25 anys i revolucionar completament el món de l'animació ha estat convertir cada pel·lícula en un projecte personal. En una reveladora entrevista promocional divulgada amb motiu de l'estrena de Cars 2, John Lasseter, màxim responsable de l'estudi, explica: “Tots els films i les idees vénen de cada director. Sempre transcorre tot d'una manera molt personal, són idees que prens de la teva pròpia vida”.
Així va passar també amb Cars, pel·lícula inspirada en el viatge en caravana que el mateix Lasseter i la seva família van emprendre per la vella Ruta 66. Amant del món dels cotxes des de sempre, va descobrir per atzar els vells i decadents pobles de la mítica carretera que travessa els Estats Units, oblidats des que es va construir l'autopista.
Cars 2, que no s'estrena doblada en català com les anteriors pel·lícules de Pixar, parteix també de les experiències personals de Lasseter: viatjant per tot el món per promocionar la primera part, es va començar a imaginar els personatges del film en diverses ciutats: per Londres, oblidant-se que han d'anar per l'esquerra; per les grans rotondes de París... Però una altra de les premisses de Pixar és que “únicament es fan seqüeles si hi ha una excel·lent història, que intentem que sigui totalment diferent de l'original”, diu John Lasseter, que a més de supervisar tots els projectes d'animació de Walt Disney i Pixar, és director i coguionista de Cars 2.
Així doncs, no ha volgut fer una història de curses de cotxes: els grans premis en què McQueen participa al Japó, Itàlia i Londres no són més que una excusa, una mena de gran plató on ambientar una pel·lícula que, segons Lasseter, “no és una paròdia d'espies, sinó una pel·lícula d'espies en què els personatges són cotxes”.
Referències a Bond
No hi falten els ingredients típics del gènere, i en particular, de les pel·lícules de James Bond, a qui es fan moltes referències indirectes (hi ha gadgets d'alta tecnologia, persecucions, noies guapes...) i alguna de ben directa: el principal espia és Finn McMissile, un Aston Martin com els que condueix l'agent 007.
Cal remarcar també, d'aquesta complexa producció, que s'ha fet en format 3D, del qual Lasseter és un autèntic fan. No és una tecnologia “per llençar objectes a la cara de l'espectador –opina–, sinó per crear un món més profund i versemblant”.