Cultura

Ludovico Einaudi

El pianista torinès porta la bellesa enigmàtica de la seva música avui al Festival de la Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols

“A la creació musical li cal misteri i màgia”

La música amb
què somiava m'empenyia a buscar les meves pròpies regles

El minimalisme de Michael Nyman, els pianos romàntics de Satie i Debussy i, fins i tot, la melancolia lírica de Radiohead sobrevolen la música de Ludovico Einaudi (Torí, 1955), un compositor de músiques introspectives i ambientals que han nodrit més d'una dotzena de discos de gran èxit i han estat emprades freqüentment en pel·lícules i anuncis. Avui, al Festival de la Porta Ferrada, presenta Nightbook, un disc inspirat en una instal·lació artística monumental –Seven heavenly palaces– que l'artista alemany Anselm Kiefer va construir a Milà.

D'on surten les atmosferes que aconsegueix generar amb la seva música?

La composició musical pot inscriure's dins un procés racional, però la meva experiència em diu que, la majoria de vegades, no és així. La música surt d'un lloc del meu interior que desconec i, per mi, va més enllà del que significaria un ordre lògic determinat de sons. A la creació musical li cal misteri i màgia, i això és el que busco.

Quin ús fa de l'electrònica?

És com quan toques en una església i quan toques en un teatre: el so és completament diferent. El meu piano té un micròfon en el seu interior que es projecta en direccions diferents gràcies a l'electrònica.

Va començar amb la clàssica, però aviat va començar a cercar nous llenguatges...

Vaig començar a escoltar música que em transportava a altres dimensions. La música amb què somiava, la que em feia viure emocions fortes, m'empenyia a no seguir unes regles determinades, sinó a buscar les meves pròpies regles.

Què explica que la seva música encaixi tan bé en cinema i televisió?

És una música que no omple tots els espais. En deixa de lliures per a la imaginació. Sempre és interessant veure fins on pot arribar la teva música. Quan fa poc, per exemple, vaig escoltar una de les meves composicions, Eros, en el tràiler de la pel·lícula Cisne negro, hi vaig descobrir un element molt poderós.

Què el va fer entendre que el piano havia de ser el seu instrument?

No va ser pas precoçment. Havia composat amb altres instruments, però vaig descobrir que m'agradava el que sortia de les meves mans i que, a la gent, li agradava el que feia sobretot amb el piano, que és un instrument amb què la meva mare, quan era petit, tocava sovint Chopin i cançons populars franceses.

Es fa difícil descriure la seva música. És bo, això?

Crec que sí. De la mateixa manera que un llibre pot tenir diferents lectures, la música també. No m'agraden gaire els ornaments, sóc dels que creu en allò de menys és més.

Li diré uns quants noms i vostè em diu què en pensa. Coldplay i Radiohead.

La música de Radiohead em sembla més complexa i interessant. Coldplay van començar escrivint bones cançons, però aviat van deixar de sorprendre.

Steve Reich i John Cage.

La idea del minimalisme repetitiu de Reich és una gran contribució a la història de la música. A Cage el trobo interessant, sobretot com a filòsof.

Michael Nyman.

És un bon amic. M'encanten els sons que és capaç d'extreure i el seu concepte musical, tot i que és més bon compositor que intèrpret.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.