Bayo recupera Ferrandini
María Bayo estrena demà a Torroella una cantata del segle XVIII d'un compositor oblidat, que servirà de base per gravar un disc
La soprano navarresa María Bayo clourà demà el 31è Festival de Músiques de Torroella de Montgrí (22 h), centrat en l'imponent Pianto di Maria, de Giovanni Battista Ferrandini (1710-1791), una composició musical del segle XVIII atribuïda durant força anys a Haendel. Per a l'ocasió, Bayo cantarà a l'església de Sant Genís de Torroella acompanyada per Marco Brolli a la flauta travessera i l'Acadèmia 1750, dirigida per Stefano Demicheli. El programa, que també inclourà obres de Manuel Pla i Nicola A. Porpora –com Ferrandini, molt influents en compositors de l'època com Mozart–, es completarà amb la interpretació d'una altra obra de Ferrandini recuperada de l'oblit, Ecco qual tronco. Segons el director titular de l'orquestra del festival, les dues cantates barroques mostren qui era Ferrandini, un compositor “dramàtic encara que molt irònic”. Per la seva banda, María Bayo, que des de l'any 2006 és l'artista convidada al festival torroellenc, va manifestar en la presentació del concert que està encantada pel gran vincle que ha establert amb Demicheli i l'orquestra, a més de destacar que les peces s'adapten molt a la seva tessitura vocal.
Projectes futurs
La roda de premsa va servir també per fer balanç dels sis anys de l'Acadèmia 1750 i avançar les primeres estacions d'un projecte futur ambiciós que tot just s'està generant. El director del Festival de Torroella, Oriol Pérez – i nou director general de l'Auditori de Barcelona–, va dir que l'Acadèmia 1750 es troba en un cruïlla i s'ha decidit fer “un ferm pas endavant”. I segurament s'ha fet de la millor manera possible: arribant a un acord amb la companyia discogràfica belga Outhere per fer tres enregistraments en els pròxims dos anys. El primer, precisament amb María Bayo, centrat en la música de Giovanni Battista Ferrandini. El segon disc serà l'enregistrament de L'art de la fuga, basat en composicions, entre altres mestres, de Bach, Pachelbel i Corelli. I, finalment, el tercer CD abordarà un nou enregistrament de les Lamentacions de Setmana Santa, de Niccolò Jommelli.
Per refermar aquesta projecció, entre altres, Pérez també va anunciar que en el marc dels pròxims festivals de Torroella es reprendrà la interpretació de les Cantates de J.S. Bach, iniciada el juliol del 2010, i la realització de produccions destacades amb figures de relleu internacional com Nathalie Stutzmann (Rèquiem de Mozart) i Viktoria Mullova (Vivaldi).
Nova seu per assajar
En una època marcada per la crisi i la conveniència d'establir sinergies, Pérez i el director de la Fundació Caixa Manresa de Caixa Catalunya, Pere Fons, van anunciar conjuntament el conveni de col·laboració, mitjançant el qual s'estableix que durant tres anys el complex de Món Sant Benet serà la seu de l'orquestra. Un lloc que la mateixa María Bayo va definir com a “ideal” i “únic”, per la manera com s'hi combinen la infraestructura per assajar, l'allotjament, el silenci, l'entorn i, no menys important, la gastronomia.