Crítica
clàssica
L'aroma Toldrà
La XVI edició del cicle El Primer Palau no podia començar millor: amb l'Oració de Maig es van desgranar els sis sonets d'Eduard Toldrà que van omplir de delicadesa tot el Palau. Els va interpretar la violinista vigatana Anna Urpina que va comptar amb la col·laboració del pianista Pau Baiges per oferir-nos-els amb tot el seu perfum genuí. No en va ha estat deixeble de Manolo Guillén i, a Madison, amb el professor d'ambdós, l'exquisit Vartan Manoogian. A continuació, encertant l'essencialitat del missatge van tocar bé la Sonata per a violí i piano núm.3 de Johannes Brahms.
El concurs, que és obert a residents a l'Estat espanyol, va comptar en la segona part amb el duo d'acordions serbi Jeux d'Anches (que és també el títol d'una obra de Magnus Lindberg que fa referència al principi acústic dels instruments) domiciliat al país basc. El programa estava format per dos tipus d'obres: les adaptacions per a dos acordions i les obres compostes per a aquesta formació. Entre les primeres, la suite de Petruixka d'Igor Stravinski, en què van assolir els climes en la transposició dels números més agitats i Le Grand Tango d'Astor Piazzola, compost el 1982 per a violoncel i piano. Van convèncer amb l'obra de Sánchez-Verdú Arquitectura de espejos en què hi ha un fris mínimament sonor que va encadenant aparicions amb un cert enjòlit. A continuació van oferir una obra, Aion, del finès Jukka Tiensuu més aparatosa, però que després de la de Sánchez-Verdú ens va semblar vàcua.
Els propers 6, 19 i 26 d'aquest mes d'octubre es presenten la resta de concursants del Primer Palau: dos pianistes, un oboè, un clarinet, un violí i un quintet.