Les famílies del circ
Els Rossi d'Il Circo Italiano, la família Raluy, Blai Mateu i, en termes artístics, la Família Bolondo acaparen la cartellera de circ a Barcelona
per utilitzar
la Monumental
El circ és, probablement, l'espectacle familiar per antonomàsia. Des de fa dècades, fills i pares no fallen a la cita del circ per Nadal. Però és que, moltes de les propostes artístiques, les defensen famílies que es dediquen a l'art del circ. Els Rossi són a la Monumental (fins al 15 de gener) i sumen fins a sis generacions. Els Raluy, que continuen al Moll de la Fusta (fins al 8 de gener) com ja fa una pila d'anys, compten cinc generacions que van heretant els carruatges de circ. Aquests són els exponents més clars. Però també hi ha la presència enguany de Blai Mateu, fill del popular Tortell Poltrona, que presenta Ï al Lliure, amb què consolida el seu retorn oficial a Barcelona. La Família Bolondo és en realitat una comunió d'artistes que donen forma a l'esperat Circ d'Hivern.
Els Raluy, precisament, presenten l'espectacle Generacions, tota una declaració de principis. A més dels familiars dels Raluy (destaquen Kimberley i Jillian, de 13 i 11 anys, perquè la primera va néixer a Barcelona el 20 de desembre de fa 14 anys) també s'ha contractat per a aquest nou espectacle Duban Nikols, acròbata de llit elàstic; Claret Papiol, de mestre de cerimònies, i un ós panda mecànic. És la peculiar picada d'ullet a la normativa municipal que prohibeix de treure animals salvatges a la pista. L'ós, que participarà en una fantasia xinesa, és un animació electrònica que es maniobra des del seu interior i és capaç de caminar i moure la boca, els ulls i les orelles de manera semblant a un animal viu.
Il Circo Italiano també presenta espectacle a Barcelona. Es tracta de La veritable història de Pinotxo. Sota la direcció de Ricard Panadès es fa una dramatúrgia a mida dels números i la màgia que puguin oferir el mig centenar d'artistes (30 d'ells, Rossi de cognom) que intervenen en l'espectacle. Amb un punt de tenebrisme i molt ull per entendrir (l'obra arrenca amb una nena que dóna corda als ninots d'escena, abans que aparegui Pinotxo), confien continuar renovant el contracte anual amb el Grup Balañá cada Nadal.
La temporada de circ familiar es completa amb el Circ Álex Zavatta, un petit circ que repeteix estada al costat de Can Dragó i La caja mágica del Cirque du Ciel. Estan programats al Coliseum des del 21 de desembre fins al 22 de gener. És un espectacle de gira que imagina com una nena obre accidentalment una caixa de música i es veu immersa en un viatge d'aventures. Hi intervenen membres de la Companyia Acrobàtica de Pequín.
Per últim, a partir del 20 de gener, serà el torn de Corteo, del Cirque du Soleil. Arriben passats festes però estratègicament: volen ser el perfecte regal de Reis. És un espectacle sense canalla i que retrata de manera onírica el viatge a la mort d'un pallasso.
Una gala única que busca la unió d'artistes
Per al dimarts 20 de desembre hi ha programada una gala, a partir de les vuit del vespre, a la pista del Circ Raluy. Els guanyadors de la primera edició dels premis Zirkòlika s'uneixen per donar color a l'entrega dels premis de la segona edició. Serà, segons els organitzadors, el darrer cop que la pallassa Pepa Plana actuï a Catalunya professionalment, abans que iniciï la seva etapa en el Cirque du Soleil. Adrian Schvarzstein, el director de Circus Klézmer (el 9è Circ d'Hivern de l'Ateneu Popular Nou Barris), amb més de dues-centes funcions arreu del món, dirigeix una gala en què es pretén entregar els premis de les 11 categories sense un presentador i que s'amenitzarà amb les actuacions de la companyia Daraomaï, l'artista de pilotes de rebot i malabars Fernando Pose, l'excèntric Adrian Schvarzstein, l'equilibrista Manel Rosés, el duo de teles aèries Kerry Raluy i Jean Christophe Fournier, els acròbates Richard i Alejandro Rossi, els artistes de la Cia. Ytuquepintas i, finalment, el pianista Sergi Soler, a més de la citada Pepa Plana. La intenció és que els guanyadors d'aquesta edició participin en la gala de l'any següent.