cultura

El drac entra al Maldà

Pep Tosar reprèn la seva sèrie sobre espectacles biogràfics amb un treball sobre la vida i l'obra de Guillem d'Efak traslladant la Cova del Drac al minúscul Maldà

Guillem d'Efak va representar
el català de les illes en Els Setze Jutges a la Cova del Drac

Pep Tosar ja ha traslladat biografies d'autors com ara Vicent Andrés Estellés, Blai Bonet o Damià Huguet a l'escena. Ara hi torna amb Guillem d'Efak, un empàtic poeta i guia turístic que va arribar a Manacor als 3 anys amb el seu pare, un guàrdia civil que va servir a Guinea Equatorial, on va tenir un fill amb una nadiua de la tribu d'Efak. Tots aquests dois s'estrena dijous al Círcol Maldà i pretén reproduir una de les vetllades que el músic i poeta va presentar a la Cova del Drac durant tres anys en què la sala acollia músics de la Nova Cançó, com també embrionàries companyies (Boadella, d'Els Joglars, ara en fa mofa a Adiós, Cataluña).

Guillem d'Efak va deixar de ser guia turístic perquè va “creure” –en paraules de Pep Tosar– amb la possibilitat de recuperar el català als anys 60. De la mateixa manera que Josep Maria Espinàs al Principat, o un incipient Raimon ho feia al País Valencià. D'Efak va ser l'escollit per donar veu al català de les Illes Balears. Durant un període va compatibilitzar aquesta labor artística amb un punt de militància amb altres treballs a l'escena. Tosar intueix que D'Efak va decidir tornar a Manacor amb el seu bus turístic, quan aquesta bandera va anar perdent força en favor de la professionalització. El director, que canta temes del músic i l'interpreta amb la camaraderia d'un cambrer de la Cova del Drac (representat per Víctor Pi), també hi ha inclòs un treball audiovisual. Al llarg de l'espectacle s'aniran passant fragments d'entrevistes amb amics de la infància d'Efak, així com amb veus d'Els Setze Jutges, mentre viatgen en l'autobús “i es veu el paisatge per la finestreta”, indica Tosar.

D'Efak va ser un personatge que va saber criar l'empatia. Els xòfers sempre volien anar amb ell perquè es guanyaven moltes propines gràcies a la seva habilitat de persuadir els turistes. Sabia parlar vuit idiomes. La seva biografia explica, fins i tot, l'aventura de robar la pistola al policia que controlava, cada nit, les actuacions a la Cova del Drac. “D'Efak saludava la concurrència advertint que, entre el públic hi havia un que duia pistola.” Una nit, després d'engatar-lo, li va prendre. Li va tornar la nit següent amb la condició que deixés de denunciar-los. L'agent que implorava de genolls que li retornés la pistola va seguir denunciant les accions que considerava delicte el franquisme. Un altre element que completa l'espectacle és una sèrie d'unes 200 imatges, moltes de la infància del cantant i poeta. I és que el pare, a part de ser guàrdia civil, també era un amant de la fotografia. Tosar va conèixer D'Efak? Només puntualment. Li va proposar, als anys 90, si volia protagonitzar la seva primera direcció (amb text d'Alexandre Ballester). Molt distanciat de l'escena, el va rebutjar. El 2004, Tosar va cantar Tots aquests dois interpretant un personatge a la sèrie Poblenou, Ara ha llegit a la biografia que D'Efak es va alegrar de la versió, quan ja estava malalt a l'hospital.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.