Crítica
òpera
Nova collita
Dos factors extramusicals van marcar el concert dels premiats al concurs de cant Francesc Viñas. A les portes del Liceu, els treballadors del teatre es manifestaven davant el desgavell que viu la institució i les amenaces que planen sobre la temporada i la seva feina. A dins, hi va haver un just homenatge a la desapareguda Maria Vilardell, cor i ànima d'un concurs a les portes de les noces d'or que en aquesta edició va declarar desert el primer premi masculí. De forma justificada, si jutgem per l'actuació dels dos barítons guardonats (de tenors, ni rastre), el coreà Chae Wook Lim (tercer premi), amb un Wolf un punt histriònic, i el turc Orhan Yildiz, amb un bon legato (millor a Bellini que a Wagner) i fraseig més aplicat que inspirat.
De fet, és un comentari aplicable a la majoria d'intèrprets escoltats: veus ben menades i línia correcta i musical, però cant massa escolàstic, vorejant la fredor. Per això, quan apareixia un cantant amb un bri més de personalitat, cridava de seguida l'atenció. Va ser el cas d'una de les guardonades amb el segon premi, la soprano britànica Jessica Muirhead: el timbre tenia una distintiva làmina metàl·lica, i el cant, l'aplom necessari per abordar amb garanties La Traviata, fins i tot per fer fora el noi que li va portar les flors a deshora, abans de la cabaletta. La vencedora, la soprano moldava Olga Busuioc, a més d'enfundar-se un vestit impossible, va saber crear el clima apropiat tant a Evgeni Oniegin com a Rusalka, amb un instrument de notable consistència lírica i unes ben treballades gradacions. Una collita prometedora en un present enfosquit.