cultura

Crítica

clàssica

Un punt de trobada

Dues veus enlairant-se amb llibertat, ondulants i acaronadores en les seves alternances i respostes; una pertanyent a un cantant de Turquia, l'altra d'Israel. Va ser un moment breu, la introducció de la propina, però representatiu del que va ser el primer concert de la temporada d'El so original a L'Auditori (la tardana presentació del cicle explica la menor assistència de públic respecte a altres ocasions?).

Si la música és diàleg, pocs conversadors hi ha tan convençuts i eloqüents com Jordi Savall, qui, un cop més, va propiciar un punt de trobada entre intèrprets de tradicions veïnes com a retrat d'una ciutat que també va esdevenir lloc de confluència de cultures diverses. Istanbul. La sublim porta: la cort i les diàspores oferia un passeig musical per aquest imperi Otomà que, com el seu hereu actual, fascina i repel·leix, atrau i atemoreix el nostre Occident desconcertat.

El grup multinacional de Savall va ser reforçat per músics d'Armènia i Turquia, així com per les veus de l'israelià Lior Elmaleh i el turc Gürsoy Dinçer, més vellutat aquell, més lluminós aquest, ambdós excel·lents amb el seu cant sinuós i melismàtic, si bé l'amplificació creava un ambient massa artificiós. Les introduccions als fragments instrumentals permetien als solistes desplegar la seva inventiva abans d'atacar danses més coloristes i animades. Va ser, però, casualitat, que els moments més commovedors, per la seva notable depuració, fossin les peces tradicionals d'Armènia, país prou maltractat per la història? Tot i que opinable, la inclusió d'enregistraments de Montserrat Figueras va ser un just i comprensible homenatge a la desapareguda soprano.

Hespèrion XXI.
Director: Jordi Savall
L'Auditori (Barcelona), 14 de febrer


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.