cultura

Tocs. cobla

de

Toldrà a la Segarra

Si més no a Catalunya, Eduard Toldrà gaudeix d'una presència constant en les cartelleres. El seu record és força present pel tribut que li reten els encara molts hereus musicals seus i el públic encara pot conviure amb algunes de les seves iniciatives musicals, la repercussió de les quals ha arribat actualitzada fins ara. Com a creador, des del punt de vista orquestral i vocal, és reconegut i identificat, però la seva faceta amb la cobla és força inconeguda, un efecte que segur que no és conseqüència ni del seu volum, força considerable, ni del seu contingut, en què el lirisme més profundament liederístic es combina amb la passió més romàntica.

El Festival de Pasqua de Cervera dedica la seva jornada inaugural de dimecres que ve al Toldrà músic amb conferències de Narcisa Toldrà i Miquel Desclot, una taula rodona amb Cèsar Calmell, Manuel Capdevila i Salvador Mas, i una proposta escènica de David Puertas, i des del punt de vista compositiu se centra en el Toldrà que va trobar en la cobla una de les eines d'expressió més apassionants. Hi presentarà l'enregistrament del seu catàleg per a cobla que ha dut a terme la Cobla Sant Jordi amb la direcció de Salvador Mas, i s'hi podrà sentir una ballada de sardanes monogràfica comentada per Concepció Ramió a càrrec de la Bellpuig Cobla, i un concert en què a aquestes dues cobles s'hi afegirà la Cobla Ciutat de Girona. El concert retrà homenatge a Manuel Oltra, i s'hi podran escoltar obres d'autors coetanis de Toldrà com Montsalvatge i Borgunyó, i contemporanis nostres com Pagès i Timón, valors que demostren l'evolució estètica de la cobla amb Toldrà com a fonament.

Una gran oportunitat per descobrir el Toldrà de les melodies penetrants, del caràcter apassionant, de les imatges sonores copsants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.