cultura

cinema

Crònica

Memòria del traç

En un país amb poca tradició de documental artístic, s'agraeix que David Trueba (La buena vida, Soldados de Salamina) hagi decidit acostar-se al món de la pintura en el seu últim treball, El cuadro. La mirada del cineasta s'ha aturat en el minuciós procés de realització d'un quadre de gran format dels germans pintors bessons Josep i Pere Santilari, titulat Ell@, una obra hiperrealista típica en la trajectòria dels germans. Des que Josep, que és qui de fet executa manualment la gran obra, fotografia la model nua al sofà fins que l'obra es dóna per acabada, el film ressegueix un procés de treball, basat en el gust pel detall, al llarg de gairebé dos anys al taller de Montgat dels pintors.

A Trueba li va interessar especialment que els germans Santilari treballin a partir de “la idea de l'esforç i de les hores emprades en l'execució”. Un dels plans del film, de fet, mostra un primer pla d'un paper en què els pintors apunten fins al segon les hores que treballen en l'obra.

El cuadro, gairebé filmada amb la mateixa austeritat amb què treballen els Santilari, mostra també la interessant relació de col·laboració artística entre els dos germans. “Ho compartim i ens ho expliquem tot”, diuen.

La pel·lícula es va projectar en estrena absoluta dimecres al vespre al MNAC, dins del cicle Per amor a l'art, organitzat entre el museu i la Filmoteca de Catalunya. El director considera que el film encara no està acabat, ja que pretén mostrar el destí final del quadre a casa d'un col·leccionista, sempre que l'obra, és clar, es vengui durant la pròxima exposició de Santilari a la sala Artur Ramon a l'abril. Tenint en compte que l'obra protagonitza tota una pel·lícula, serà difícil que la peça es quedi sense el puntet vermell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.