cultura

art

El fuster de Dalí treu a la llum la intimitat de l'artista

Una exposició a Cotlliure i una altra al Coll de Roses divulga la col·lecció privada de fotografies de Joan Vehí

L'Espai Mas d'en Dorra reuneix els gravats del pintor sobre les faules de La Fontaine

Un Dalí distès men­jant gotims de raïm a la platja del Llané, o nave­gant amb barca, o pre­nent el sol al pati de Port­lli­gat o, sor­presa majúscula, fent un petó efu­siu a Gala en una de les poques, escassíssi­mes oca­si­ons en què una tal demos­tració d'afecte entre la divina pare­lla va poder veure's en públic. El pri­vi­legi el va tenir un home humil, el fus­ter que va tre­ba­llar per a l'artista durant 35 anys i que va tenir accés així a una pri­va­ci­tat inac­ces­si­ble per a la majo­ria dels mor­tals. Joan Vehí no va ser del tot cons­ci­ent del valor de les foto­gra­fies que va obte­nir de Dalí en la inti­mi­tat de casa seva, on tenia l'entrada franca, fins que l'any 2004, coin­ci­dint amb el cen­te­nari de l'artista, algú va fer-li notar l'excep­ci­o­na­li­tat del mate­rial que posseïa, tan dife­rent de la posa cal­cu­la­da­ment excèntrica que exhi­bia el pin­tor davant els fotògrafs pro­fes­si­o­nals.

La pro­xi­mi­tat és, doncs, el prin­ci­pal mèrit d'aques­tes imat­ges, que Vehí ha anat divul­gant en diver­ses expo­si­ci­ons a Per­pinyà, Bar­ce­lona i Cadaqués i ara, en una nova selecció, simultània­ment al Cas­tell Reial de Cot­lliure i al cen­tre eno­turístic del mas Coll de Roses, totes dues visi­ta­bles fins al 15 de setem­bre. A Cot­lliure, Joan Vehí hi ha por­tat un cen­te­nar del miler de foto­gra­fies de la seva col·lecció per­so­nal, reproduïdes en gran for­mat i que docu­men­ten la vida quo­ti­di­ana de Dalí, com ara el moment en què va sig­nar davant notari l'ater­me­na­ment de la casa de Port­lli­gat o l'insòlit petó a Gala, però també algu­nes de les fes­tes que va pro­moure amb el seu entorn més pro­per, com ara el reci­tal de gui­tarra de Mani­tas de Plata durant el qual Dalí va inun­dar el públic de plo­mes d'au, o la famosa cursa de braus de Figue­res de 1961 on va pre­sen­tar-se amb un pa per bar­ret.

Al mas Coll de Roses, una finca envol­tada de vinyes als afo­res de la vila, s'hi expo­sen una vin­tena d'imat­ges, també de gran for­mat (algu­nes arri­ben als qua­tre metres d'amplada), que docu­men­ten “el tracte amè que s'havia esta­blert entre l'artista i el seu fus­ter de con­fiança”, com explica Pere Maset, comis­sari de la mos­tra. Aquest Dalí casolà arrenca amb una foto­gra­fia antiga d'autor des­co­ne­gut, de l'agost de 1932, en què l'artista apa­reix men­jant raïm a la platja i que forma part també de la col·lecció de Vehí, i es com­ple­menta amb algu­nes imat­ges de ses­si­ons públi­ques ben cone­gu­des com ara la que va pro­ta­go­nit­zar a la badia de Roses el 1964, fent veure que arros­se­gava un helicòpter amb els bigo­tis.

Un bes­ti­ari dalinià

També dedica la pri­mera expo­sició d'estiu a Dalí l'Espai Mas d'en Dorra, que fins al 14 de juliol pre­senta Le bes­ti­aire de La Fon­taine dali­nisé, una dot­zena de làmines de punta seca i aigua­fort que va crear l'artista ins­pi­rant-se en les fau­les de La Fon­taine. La sèrie ha estat cedida per Ima­gi­nart Gallery de Bar­ce­lona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.