Els hereus de Godzilla
Guillermo del Toro estrena ‘Pacific Rim', una superproducció de Hollywood inspirada en monstres i robots de la cultura popular nipona que adorava de petit
Guillermo del Toro i Peter Jackson tenen un aspecte de pertànyer a la mateixa colla d'amics i de no haver-se perdut ni una sola convenció de Comic-Son que no enganya: comparteixen gustos comuns i els apassiona el mateix gènere cinematogràfic, el cinema fantàstic. No és estrany que Jackson encarregués a Del Toro escriure i dirigir El hòbbit, però el cineasta mexicà va acabar abandonant l'adaptació de la novel·la de Tolkien –“la decisió més dura de la meva vida”, segons va confessar– després de treballar-hi durant dos anys. El motiu? El nou retard que va patir El hòbbit el feia incompatible amb el projecte de la seva vida: Pacific Rim, una superproducció que arriba avui als nostres cinemes després de recaptar prop de 100 milions de dòlars als Estats Units i de rebre crítiques en general positives. Un projecte en què el director ha pogut treballar amb total llibertat des del principi. L'estudi (Warner Bros.) va confiar en el seu entusiasme i li va deixar fer allò que ell volia en una pel·lícula que no es basa en cap llibre, còmic, sèrie o pel·lícula, ni és cap seqüela; una raresa en les pel·lícules de gran pressupost de Hollywood.
Director de notables pel·lícules fantàstiques com ara El laberinto del fauno i d'incursions al cinema nord-americà com per exemple Hellboy, Del Toro, era un gran aficionat des de petit a les sèries i pel·lícules japoneses sobre monstres i robots: Astroboy, Ultraman, les pel·lícules de Godzilla... Ell mateix dibuixava en un quadern màquines gegantines inventades, conduïdes per homes. A la informació promocional de la producció explica que la seva intenció era realitzar la versió adulta d'allò que l'entusiasmava de petit: “Volia agafar aquests monstres i convertir-los en una cosa extremadament poderosa amb la qual no es pot negociar, totalment indestructible tret que, literalment, et fiquis en un robot per fer-los front.”
La pel·lícula mostra com els éssers humans, amenaçats com a espècie –un altre títol apocalíptic de Hollywood a la cartellera–, ajunten esforços per crear robots gegantins conduïts per humans –els jaegers–, que s'enfronten a uns monstres igualment descomunals que sorgeixen del fons de l'oceà Pacífic –anomenats kaijus.
Producció ‘monstruosa'
De la mateixa manera, Peter Jackson s'ha posat al capdavant d'una producció monstruosa, que ha costat 105 milions d'euros i 103 dies de rodatge. A les seves ordres han treballat els actors Charlie Hunnam (Hijos de los hombres), Rinko Kikuchi (Mapa dels sons de Tòquio), Ron Perlman (Hellboy) i Idris Elba (Prometheus), actor que la setmana passada va assistir a la première de Pacific Rim a Barcelona perquè és a la ciutat rodant The gunman al costat de Javier Bardem i Sean Penn.
Actors i, sobretot, tecnologia digital (el film s'estrena també en 3D) estan al servei de Guillermo del Toro en una pel·lícula que planteja quatre grans batalles entre els jaegers i els kaijus: una enmig d'icebergs i una gran tempesta, una altra a Tòquio, la tercera a Hong Kong i la quarta al lloc on viuen els monstres. Donar llibertat i mitjans a Guillermo del Toro el converteix –en la ficció– en una arma de destrucció massiva.