cultura

Febre daliniana

Montse Aguer, directora del centre d'estudis del pintor, diu que no cal una antològica a Barcelona per la proximitat amb Figueres

L'antològica del Reina Sofia ja és la més visitada de la història dels museus madrilenys

L'expo­sició antològica de Sal­va­dor Dalí, pri­mer al Cen­tre Pom­pi­dou de París i després al Museu Reina Sofia de Madrid, ha tren­cat tots els rècords. A la capi­tal fran­cesa va arri­bar gai­rebé als 800.000 visi­tants, una xifra només superada al Pom­pi­dou per l'ante­rior expo­sició del pin­tor empor­danès, el 1979. A Madrid, la set­mana pas­sada, l'expo­sició, que es tanca el 2 de setem­bre, va superar els 630.000 visi­tants, cosa que la situa com la mos­tra més visi­tada de la història a la ciu­tat.

L'èxit fora mida, doncs, con­ti­nua lli­gat al nom de Dalí, però Bar­ce­lona que­darà fora de la febre dali­ni­ana d'aquesta magnífica antològica. Ja va que­dar clar des del prin­cipi que la mos­tra no pas­sa­ria per la capi­tal cata­lana, entre altres coses perquè els pres­ta­dors de les obres no estan dis­po­sats a dei­xar peces per a un pro­jecte que, entre les dues ciu­tats, s'ha allar­gat vuit mesos. Així ho ha cor­ro­bo­rat Montse Aguer, direc­tora del Cen­tre d'Estu­dis Dali­ni­ans i co-comissària de l'expo­sició, a l'agència de notícies ACN. Aguer també ha asse­gu­rat que, tot i que no hau­ria estat pos­si­ble, “no hi ha hagut una apro­xi­mació per part de Bar­ce­lona”. Segons Aguer, a més, no és tan urgent que Bar­ce­lona sigui el marc d'una expo­sició de Dalí d'aquesta mag­ni­tud, per la seva pro­xi­mi­tat amb Figue­res. “El Tea­tre-Museu Dalí de Figue­res és igua­la­ble a aquesta expo­sició perquè va ser ideat i dis­se­nyat pel mateix pin­tor i perquè aplega una repre­sen­tació abso­luta de la seva obra.” En aquest sen­tit, la direc­tora del Cen­tre d'Estu­dis Dali­ni­ans ha lamen­tat que mol­tes vega­des s'enfo­qui aquests debats “des de la cen­tra­li­tat de Bar­ce­lona”, quan Figue­res “està a menys de dues hores en alta velo­ci­tat”. Això sí, l'antològica reu­neix obres de museus d'arreu del món, algu­nes tan emblemàtiques com La per­sistència de la memòria, que rara­ment surt del MOMA de Nova York, i La pesca de tonyina, que no se sol moure de la col·lecció Ricard de Mar­se­lla.

De la febre dali­ni­ana no se n'esca­pen tam­poc els museus del tri­an­gle dalinià (Figue­res, Cadaqués, Púbol), que aquest any podrien superar el rècord de l'any 2012 d'1.076.050 visi­tants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.