Cultura dóna aire als artistes
El Departament de Cultura ha escoltat el sector de les arts escèniques i ha decidit regirar bona part de les seves polítiques de suport a les gires. En els pressupostos que són a punt d'aprovar-se, hi ha comptabilitzats 1'7 milions per a pagar part del caixet a les companyies que aconsegueixin girar els seus espectacles. Des del 2010, es va decidir prioritzar les programacions i premiar els teatres municipals. També es tanca l'esperat conveni amb la vintena de grans equipaments que hi ha al territori. Per ara serà un conveni anual però s'hi reserven uns altres 1,7 milions.
El compromís del Departament de Cultura serà que aquesta aportació la rebran les companyies amb un termini de 30 dies. Una situació ben diferent a quan es pagava des del municipis (encara tenen pendents pagaments des del 2011!). El departament vol fer creure en el Cultura en gira, que va funcionar fins a l'entrada del govern convergent, però amb un matís important. Si fins ara hi havia una comissió que valorava els espectacles que podien entrar a l'ajuda i les que no, ara hi entraran totes, sempre que puguin demostrar que són professionals i estan al dia del pagament d'impostos.
Jordi Sellas, director general de Creació i Empreses Culturals, atenia des de la butaca recolzat sobre els genolls, cap a endavant, les diferents intervencions dels programadors, cremats pels impagaments reiterats del departament. Durant quatre hores al Teatre Alegria. Des del mes de març van activar les sessions de treball per instaurar el Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya (SPEEM) aprovat ja en un decret del 2009. Amb aquest reordenament també es vol revisar l'ambiciós pla especial d'equipaments culturals de Catalunya (Peccat), aprovat el 2010. Aquest mapa, avui considerat massa rígid, establia quines serien les capacitats i usos dels equipaments, segons la valoració de la Generalitat. Els Ajuntaments sempre podrien fer l'equipament que els considerés més convenient però només rebrien l'ajuda en relació al que el Departament considerava coherent. El Peccat s'havia de desplegar amb el suport del món local, però avui ja és veu irrealitzable per la migrada capacitat financera de les Administracions locals i nacionals.
Avui, els programadors municipals ja han interioritzat la necessitat de treballar en xarxa amb els teatres dels municipis veïns i també han entès que és prioritari un treball de formació i sensibilització del seu públic.
El futur de les actuacions en directe passen per l'increment d'assistència i el nombre de funcions. Dimarts s'obrirà el termini perquè les companyies introdueixin els espectacles que aspiren a ser contractats. Si el departament estima que hi ha caixet inflat, podrà anul·lar la petició, fins que els preu sigui raonable. Del 20 al 31 de gener els programadors votaran les seves preferències i s'establirà automàticament el repartiment (es calcula un segon torn a finals d'any, pel que la es vigilarà deixar un romanent del 50% de la partida aproximadament). Encara no està tancat quins seran els barems de subvenció. Sí que es té clar que seran més subvencionats aquells espectacles de major dificultat de públic. En els més populars, el retorn de taquilla ja és un ingrés notable del total del caixet. També es mirarà que totes les programacions tinguin espectacles de dansa, circ i familiars, tres disciplines en què la generalitat hi té una pla integral amb vista a facilitar la seva gira.
Pel que fa als convenis, la Generalitat pretén establir un barem del 80% per a activitat artística (sigui programació estable o festival) i un 20% en treball de creació de públic i comunicació. Amb aquests convenis, que hauran de ser plurianuals a partir del 2015 i generalitzar-se a equipaments més petits, es vol potenciar també la coproducció. Entre la vintena de municipis inclosos en aquest grup hi ha els que tenen centres d'arts escèniques, però també d'altres potents com pot ser Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Viladecans, Vic, Lleida o Tarragona.
Platea, estatal
L'ajuda coincideix pràcticament amb el projecte Platea de l'Instituto Nacional de les Artes Escénicas y de la Música (INAEM), amb una partida de 6 milions, pretén cobrir els diners que es calculaven d'una funció a taquillatge. Cal que les produccions tinguin gira en tres comunitats autònomes, a més de la pròpia. Això fa que pugui haver una entrada d'espectacles en castellà a les programacions municipals, com han advertit els mateixos programadors. L'oportunitat pot ser per a companyies i programadores que podrien recuperar gira estatal. Sembla que els programadors catalans no hi estan gaire interessats. Des de la Xarxa Alcover, animen a inscriure-s'hi i a contractar obres de les illes Balears i del País Valencià per donar suport a les companyies que defensen la llengua en terreny políticament advers.