D'ARA. I. D'AQUÍ
montse frisach
Accidents productius
L'artista Blanca Casas Brullet porta a l'Arts Santa Mònica la seva estètica d'allò inacabat i fallit
Els accidents són una cosa habitual en el taller de l'artista, però no va ser fins a l'arribada de l'art modern que els creadors van començar a aprofitar de manera sistemàtica aquest tipus de successos inesperats en pro de l'obra. Una taca indesitjada sobre la tela podia arribar a ser una benedicció per Miró. Per Tàpies un guixot atzarós era una joia i un mitjó brut, un material noble. Però una cosa és aprofitar els incidents que tenen lloc durant el procés artístic i l'altra és fer de l'accident o d'allò fallit la base de tota una estètica. Aquest és el pilar central del treball de la mataronina Blanca Casas Brullet, que amb la seva exposició ha iniciat un cicle de dones artistes sobre el tema del blanc a l'Arts Santa Mònica de Barcelona.
Es pot dir que en el taller de Casas Brullet (1973) tot s'aprofita, sigui literalment o conceptualment en una nova economia dels recursos i les idees. Per l'artista té el mateix valor un paper rebregat que una escultura ben polida i acabada. Ho demostra en la sèrie de petites escultures que anomena esborralls en forma de paper arrugat, totes igual de boniques. Unes, però, són només de paper, mentre que d'altres tenen un bany de plata. “No es poden distingir les unes de les altres –fa veure l'artista–. D'aquesta manera dono noblesa al paper arrugat, estan al mateix nivell les peces nobles que les plebees”. Casas, que viu a París des del 1997, explora i modifica la càrrega poètica que pot amagar-se en els accidents diaris. En l'obra Debe Haber l'artista va aprofitar el fet que caigués aigua sobre els fulls d'un antic llibre de comptabilitat per repintar sobre la tinta escolada.“Hi ha accidents productius”, assegura Blanca Casas.
A l'exposició es pot veure l'evolució d'una pila de paper fotogràfic exposat a l'aire lliure i a l'atzar. Des de la inauguració aquests papers han anat canviant el seu aspecte. L'artista també fotografia accidents que ens envolten i ens passen desapercebuts: l'asfalt es desborda en els sots dels carrers de Roma, les taques d'humitat envaeixen l'espai domèstic... L'artista ha provocat ella mateixa un “accident” a la mateixa sala d'exposicions de l'Arts Santa Mònica, en una peça feta expressament per a la mostra, en què la paret blanca sembla haver rebut un gran cop. “Aquest espai també és vulnerable, és un espai que, com a espai viu, també rep cops polítics i econòmics.” Tota una metàfora dins d'un centre d'art que darrerament ha tingut més d'una sonada controvèrsia.