Llibres

novel·la

Xavier Cortadellas

El futur serà ahir

No hi ha ascen­sor que pugui por­tar ningú a la cin­quena planta. Tam­poc B. té un ascen­sor que l'ajudi a superar –per dir-ho com el nar­ra­dor d'aquesta segona novel·la de Manuel Bai­xauli–, sense “atu­ra­des” i man­te­nint “l'alè”, els tres pisos que sepa­ren “casa seva” del car­rer i que li per­me­tin girar plana dels dos mesos que ha estat a l'hos­pi­tal, a l'UCI, a Sana­tori, com si passés un “exili”. L'escala de la quarta planta de Sana­tori mor en un mur. S'hi arriba, poc després de dei­xar enrere un lavabo que té sem­pre la porta tan­cada i que pre­vi­si­ble­ment no sigui un lavabo, tot i que els bojos ori­nin a la porta, tal com “quan plou, els difunts ori­nen sobre totes les coses”.

B. s'hi acosta “la vigília del seu últim dia a Sana­tori”, força recu­pe­rat de la “malal­tia que el va dei­xar com­ple­ta­ment para­lit­zat, tal­ment una pedra”, just “una set­mana després d'haver enlles­tit una novel·la que l'ha ocu­pat durant tres anys”, que aca­barà sent L'home manus­crit i que “pro­vi­si­o­nal­ment” s'ha titu­lat Futur, No i Etcètera. Aque­lla nit, B. veu una figura humana que entra i tanca la porta del que pre­vi­si­ble­ment no sigui un lavabo. La dona és vella, es diu Úrsula, té un fill mort. Pot tras­pas­sar la porta gràcies a Oro­fila, que era arqui­tecta i que fa uns dibui­xos sem­blants a les mar­ques que el temps deixa en uns llençols o en unes parets o en el cel, i gràcies, sobre­tot, al Dr. Mor­got, l'antic direc­tor de Sana­tori. Oro­fila tre­ba­lla l'espai. Mor­got, l'indi­vidu. “Coses d'ells”, diu Timo­teu, un dels psicòtics de la quarta planta, que, com B., vol­dria tras­pas­sar també aque­lla porta. “L'home –diu Timo­teu– és un ésser per­dut en la seua pròpia casa”. I una casa, diu Oro­fila, és “l'ins­tru­ment musi­cal on sona la vida de qui l'habita”.

Però aque­lla cin­quena planta què pot ser, si no un magat­zem ple de records? Para­lit­zat durant 42 dies a causa de l'estra­nya malal­tia de la síndrome de Gui­llain-Barre, B. no ha fet res més que pen­sar i recor­dar. Pot­ser, com Timo­teu, que du el mateix nom d'un altre home que va ser com­pany d'aquell que va caure del cavall i que va veure la llum i que es deia Pau de Tars.

Bai­xauli parla del pas del temps i de la vida i la mort, i de l'art i de lli­bres –també els seus– a La cin­quena planta. Ja en par­lava a Espi­rals, un con­junt de relats que, com quasi tot­hom, jo també vaig conèixer després que Bai­xauli entrés per la porta gran –Hi ha porta? Hi ha casa?– en aquest petit món massa auto­com­pla­ent de la lite­ra­tura cata­lana.

Tant és. Ell i altres pocs com ell han arri­bat al nos­tre pres­tatge de lli­bres de capçalera per que­dar-s'hi. El seu món lite­rari és inqui­e­tant, poètic i balsàmic, alhora, madu­rat com el meló d'alger que trobàvem a les pri­me­res pla­nes de L'home manus­crit, sug­ge­ri­dor com les músiques de Fix o com les fotos de Foto o com algu­nes pel·lícules de Tarkovski.

En el seu únic lli­bre –divi­dit en novel·les, relats i altres lli­bres que espe­rem que arri­bin– bar­reja rea­li­tat i ficció perquè la vida és rea­li­tat i ficció. I record. Per això mateix hi ha ponts amb els seus altres lli­bres i amb altres obres. I per això mateix hi ha per­so­nat­ges des­car­tats com Astru­ells o, a L'home manus­crit, Josep Palàcios, que és suecà i escrip­tor com Bai­xauli. A La cin­quena planta hi ha també Enric Moret, escul­tor i, així mateix, suecà. Té una inter­venció cap al final de la segona de les qua­tre parts d'aquesta novel·la.

A La cin­quena planta, hi ha tres cases que són una, qua­tre si hi comp­tem Villa Car­men. I el nar­ra­dor intervé deci­si­va­ment quan ima­gina com eren les estan­ces de la casa que ha adqui­rit de l'edi­fici “cata­lo­gat per l'Ajun­ta­ment”. Rasca les parets amb una espàtula, sabent com sap que és “una baula més en la cadena dels habi­tants” d'aque­lla casa. Perquè tal com diu Timo­teu amb l'espàtula lúcida de les seves sentències breus: “Serem com el dia d'ahir, que ja ningú recorda.”

La cinquena planta
Manuel Baixauli
Editorial: Proa Barcelona, 2013 Pàgines: 294 Preu: 17,50 euros
L'apunt
Nascut a Sueca el 1963, Manel Baixauli ha publicat fins ara un recull de relats (Espiral, 1998) i tres novel·les: La cinquena planta, Verso (2002) i L'home manuscrit (2007), que li va permetre guanyar sis premis, com ara el Nacional de la Crítica Catalana, el Mallorca, el Qwerty i el Salambó.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia