CICLE DE CONCERTS
GUILLEM VIDAL
Al Coliseum, amb distinció i nocturnitat
La segona edició del Round About Midnight porta Eliane Elias, Ayo, Asaf Avidan i Blind Boys of Alabama a Barcelona
L'atapeïda graella de concerts primaverals a Barcelona no ha impedit que dues reputades promotores, Serious Fan Music –amb el valencià Julio Martí, pioner en l'escena jazz estatal, al capdavant– i la barcelonina Postonove, s'embarquin des d'avui i fins al 16 de maig en la segona edició del Round About Midnight. Un cicle que apel·la, sobretot, a la màgia del lloc que l'acull –el Teatre Coliseum, amb concerts en diferent format– i a la nocturnitat dels recitals fumejants de l'era daurada del jazz: tots els recitals començaran a les onze de la nit i es desenvolupant, tal i com s'entén amb el nom de la proposta, al voltant de mitjanit.
Tres mesos després de la primera edició –per la qual hi van passar Stacey Kent, Chuchito Valdés i Susana Baca, entre d'altres–, el Round About Night aixeca avui al teló amb una d'aquelles cantants i pianistes que fan honor a l'elegància amb què sovint es lliga el jazz: Eliane Elias (São Paulo,1960), nominada cinc vegades als Premis Grammy i prestigiada, molt especialment, per la subtil introducció de ritmes brasilers que fa en la seva música. Elias obrirà el Round About Midnight amb un tribut a Chet Baker: I thought about you, versió discogràfica del qual es va publicar el maig de l'any passat, coincidint amb el vint-i-cinquè aniversari de la defunció de l'anomenat James Dean del jazz.
Elias serà la primera dels sis artistes que configuren el Round About Midnight, un cicle –com afirmava fa uns dies Julio Martí– que aspira a guanyar-se a pols el prestigi d'una marca mitjançant una acurada selecció artística. Ayo, una cantant i compositora d'orígens nigerians i romanesos establerta a París, absent durant cinc anys dels escenaris catalans, reprendrà el cicle el pròxim 28 de març. Presenta Ticket to the world, un disc –el quart d'una carrera que va engegar amb força amb Joyful (2006)– on, per primera vegada, incorpora el rap a la seva ja coneguda mescla de folk, soul, reggae i pop.
Després dels concerts d'aquestes dues dives, el Round About Midnight s'agafarà gairebé un mes de respir –programar concert en plena Setmana Sant continua estant a l'abast només dels més agosarats– per retornar amb dues primeres figures d'Àfrica: Keziah Jones (25 d'abril) i Richard Bona (9 de maig). El primer, nigerià, després d'una dècada sencera sense actuar a la ciutat, arriba amb la voluntat de demostrar que la fama que tenen d'incendiaris els seus directes no és gratuïta. Presenta Afronewave, una reflexió sobre l'Àfrica moderna a ritme de blufunk. Per la seva part, el camerunès Richard Bona, virtuós del baix, ha tocat darrerament uns quants cops a Barcelona, tot i que el seu nou projecte, en clau atrevidament flamenca, encara és inèdit als escenaris catalans.
Asaf Avidan (previst per al 10 de maig) és, d'altra banda, un dels màxims reclams d'aquesta segona edició de Round About Midnight. Inèdit –fins ara– en escenaris de l'Estat, l'androgin cantant israelià –autor d'un hit de volada global: Reckoning Song / One Day– presentarà al Coliseum Different Pulses, un disc de ressaltada sensibilitat. Finalment, els veteraníssims Blind Boys of Alabama –setanta anys de carrera, amb l'inesgotable Jimmy Carter, únic membre original del grup, encara on tour– tornen a Barcelona després de cinc anys d'absència amb I'll find the way, un disc produït per Bon Iver on el cor vocal dialoga amb músics joves indie com ara Sam Amidon, Shara Worden de My Brightest Diamond i el mateix Bon Iver.