Llibres

poesia

esteve plantada

El pur plaer de recordar el perfum

A través d'una llen­gua que gau­deix fent arrel, Josep Piera (Beni­opa, 1947) cons­tru­eix a El temps tro­bat una agra­da­ble evo­cació de tots els jos con­tin­guts en la mul­ti­pli­ci­tat de les experiències que viuen –o revi­uen– a través del cant, del fet de voler tro­bar. Aquí, amb el con­trast entre joven­tut i vellesa, amb la vigència de l'atzar i del record, és on tor­nem a sen­tir els estius del pas­sat, els cos­sos que es rebol­ca­ren, les pas­si­ons anti­gues que con­te­nen la veri­tat del temps que passa i que sem­pre arriba “al punt final”. El temps tro­bat és això, fer viu el record de les coses en el seu per­fum –tal com també roman en la poe­sia–, mal­grat que les coses, imper­cep­ti­ble­ment, es mar­cei­xin.

Ens avisa, també, d'una veri­tat inde­fu­gi­ble: recor­dar el per­fum és pur plaer, perquè aquest “no es mus­tia com la flor”. I el plaer és música, joc, vers, fer camí i anar enda­vant (“No és pos­si­ble / dema­nar a la vida que s'ature un ins­tant”). Per això no és gratuït que el lli­bre comenci amb una Poètica on la poe­sia és “paraula / feta una música que emo­ci­ona”, cosa que ens per­met gau­dir d'un Piera fresc, amb poe­mes de ves­tit lleu­ger, si cal, i amb una rítmica diàfana que fa molt pro­pers lec­tor i idea.

Divi­dit en cinc parts, El temps tro­bat pre­senta una veu que “mira la gràcia que s'escapa, / el bell tre­ball cruel del pas del temps”, un autor que esta­bleix una pri­mera apro­xi­mació al desig a través de la con­nexió amb els tem­ples, els ender­rocs o els pinyols de les Estàtues sense cap, de Manel For­cano, o a través de repe­ti­ci­ons, enu­me­ra­ci­ons i d'un agu­dit­zat sen­tit musi­cal que refor­cen les cites de cone­gu­des cançons popu­lars (Sapore di mare, Volare, Gene Kelly, Gilda, Françoise Hardy, Ser­rat o Rai­mon), sense dei­xar de notar una ver­si­fi­cació que cau “com la pluja” i que acaba xopant-nos, encara que sem­bli imper­cep­ti­ble.

La lírica de l'ins­tant

Tot això pro­voca que la cons­trucció d'aquest lli­bre impli­qui pren­dre consciència del pas­sat a través d'una lírica de l'ins­tant. Que la vida i el poema –que el temps i la tro­ba­lla– són la més pode­rosa invi­tació al gaudi. Perquè la poe­sia és aquesta sen­zi­lla manera de fer venir escalf, com “El poeta, amb les velles parau­les / fa com jo amb les pinyes seques: / les recull dels erms obli­dats / i, en venir la nit freda, fetes fla­mes / li escal­fen les mans i l'ànima alhora”. Sense obli­dar que no cal plany ni enyo­rança.

El temps trobat
Josep Piera
Premi Alfons el Magnànim 2013 Editorial: Bromera Alzira, 2013 Pàgines: 96 Preu: 14,95 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia