Quatre discos contra el silenci
Pascal Comelade posa en marxa la Col·lecció Nord, amb obra seva i d'altres músics nord-catalans, com ara Pere Figueres, Gerard Jacquet i Raph Dumas
Lluny de quedar-se de braços plegats davant del silenci que els imposa “el procés destructor del patufetisme i de la francització integral” a la Catalunya del Nord, Pascal Comelade s'ha aliat amb la discogràfica que li ha editat bona part dels seus últims treballs, Discmedi, per a una nova col·lecció de llançaments “inscrits en una perspectiva de Països Catalans, sense cap preocupació de concepte, sense fixació sobre el passat, el present o el futur i sense línia directriu”. S'anomena Col·lecció Nord, i la primera remesa –adquirible individualment o amb el pack complet– inclou quatre volums: Olors de vida, de l'històric Pere Figueres (amb els seus tres primers discos, publicats entre 1977 i 1983 i, fins ara, mai reeditats en CD); Música Pop a Rosselló (en el qual Comelade passa pel seu filtre diferents danses del Vallespir, el Conflent i el Rosselló); Gerard Jacquet (reedició dels dos únics discos del multifacètic artista de Sant Feliu d'Amunt, enriquits amb peces inèdites), i el recopilatori Música electrònica a Catalunya Nord, amb gravacions de Comelade –amb Víctor Nubla l'any 1986 a Gràcia, amb Ivan Telefunken l'any 2010 a Perpinyà, amb David Cunningham l'any 1981 a Montpeller i Londres, així com un recull de solo music de l'any 1981– i el discjòquei i productor perpinyanenc Raph Dumas –diferents temes entre 1986 i 2014.
Estils de música, en resum, força diferents, .Amb el vell i amb el nou. Catalunya, des d'aquesta temporada, arrenca una recerca decidida a ampliar el ventall d'espectadors per facilitar l'accés a la cultura a tot tipus d'espectadors amb propostes prou fresquesperò amb un denominador comú: les particularitats del lloc des d'on s'han fet. “Hi ha un desinterès total pel que hem fet i pel que fem”, lamentava Pere Figueres ahir en una presentació a la Casa Almirall de Barcelona –a Perpinyà es presentarà a la Llibreria Catalana el 13 de juny– que va reunir els protagonistes dels quatre primers volums. “Potser [aquesta col·lecció] pot donar una empenta al que fem”, va afegir el cantant de Pontellà, que ha vist com la reedició de Pres d'aquest país sóc (1977), A la recerca d'una terra (1979) i Tinc al cor un poble (1983) coincideix gairebé amb la publicació del seu primer disc en vuit anys: Ocells, fet a partir dels textos que el poeta Jordi Pere Cerdà (autor de la lletra d'El pres, que Figueres ja cantava l'any 1977) va dedicar a una trentena d'aus diferents.
No va ser l'únic, Figueres, que va aprofitar la presentació d'ahir per alertar de com continua costant cantar en català a la Catalunya del Nord. “La feina de l'artista que s'expressa en català és solitària, ja estem acostumats a treballar sense eco”, lamentava Jacquet, locutor des del 1986 a Radio France Bleu Roussillon. “El paisatge cultural de la Catalunya Nord és totalment en francès”, afegia Comelade. “A banda de Llach, cap artista d'aquí [la Catalunya Sud] hi ha estat programat en condicions en quaranta anys. “La Troba Kung-Fu va actuar a París fa tres mesos i Libération li va dedicar tres pàgines; dissabte, en canvi, va actuar a Perpinyà i la premsa local no en va dir res”, va concloure.
La Col·lecció Nord, segons escriu Comelade en la contracoberta, “és una iniciativa espontània i irregular, sense cap mena de teoria, fora de tota oficina cultural, de tot circuit oficial i institucional”. Els primers
quatre volums ja estan a la venda i, segons afirmava ahir Comelade, la iniciativa tindrà continuïtat amb reedicions de grups perpinyanencs de pop dels anys vuitanta i un treball conjunt entre ell i Dumas a partir de gravacions de la veu de Jordi Pere Cerdà (1920-2011).