cultura

La crònica

Dos viatges musicals a Í-taca sense sortir de la Pera

El festival itinerant Í-taca (cultura i acció al Baix Empordà) va arribar aquest cap de setmana al municipi de la Pera, on divendres la cantant Lídia Pujol va protagonitzar un concert catàrtic a la Casa Museu Castell Gala Dalí de Púbol: potser posseïda per l'esperit indomable de Gala, Pujol va crear un ambient màgic davant d'unes dues-centes trenta persones que va fer baixar, en grups de 25, a la cripta de la senyora del castell, on la cantant els interpretava Mariam matrem, la peça del Llibre vermell de Montserrat que dóna títol al seu últim disc. I després de voltar pels jardins de la mansió, Lídia Pujol es va endinsar en les aigües d'un petit estany per cantar País petit, de Lluís Llach. Qui ho va viure, diu que va ser una experiència única.

Dissabte, Í-taca va continuar, en aquest cas a la plaça de la Pera –un altre espai meravellós, ideal per a la música en directe–, per dur a terme la setena edició del Jazzpera, amb el trio del pianista andalús Chano Domínguez com a protagonista. Chano (Cadis, 1960) va arribar a la Pera directament des de Noruega, on havia actuat la nit anterior. A la tarda es va trobar en la prova de so amb els seus col·legues Horacio Fumero (contrabaix) i David Xirgu (bateria), dues primeres espases de l'escena jazzística catalana, i amb la professionalitat que els caracteritza van definir el repertori del concert en un tres i no res.

Amb la plaça força plena d'un públic molt entregat i chanista, el concert va tenir com a preàmbul un missatge reivindicatiu de l'organització contra les retallades i les pujades d'impostos que amenacen el món de la cultura. Chano va obrir el concert amb dues composicions pròpies, Marcel i El sosiego, dues bones mostres de la seva saviesa jazzística que van donar pas a un doble homenatge a Paco de Lucía, amb Canción de amor i Zyryab: “Perquè no oblidem que va ser un dels músics més grans que ha donat aquesta terra.” Les campanes de l'església van acompanyar, a les onze de la nit, la interpretació de Canción de amor, com si s'afegissin al tribut a l'enyorat mestre Paco.

El viatge jazzístic de Chano i els seus col·legues va continuar a través d'altres grans clàssics rebels com ara Thelonious Monk, Miles Davis i l'encara actiu Ahmad Jamal, de qui van tocar el referencial Poinciana en la recta final d'un concert d'una hora mitja, amb un bis inclòs, que el públic va agrair amb càlides ovacions.

El festival Í-taca, amb les seves pomes i ous ecològics suplint les entrades convencionals per evitar l'impacte letal del 21% d'IVA, continuarà divendres vinent amb Joan Dausà, a la plaça de la Vila de Torroella, i el diumenge 6 amb Manel, a Calella de Palafrugell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.