Somnis per obrir el Mapping
efímer
Moment Factory inaugura el festival amb un espectacle únic, vistós i aplaudit
A partir d'avui i fins dissabte es projecten les obres que van a concurs
La façana de l'antic hospital de Santa Caterina de Girona va prendre cos i vida per un dia. La projecció de l'espectacle audiovisual que va obrir ahir el Festival Internacional Mapping (FIMG) va convertir la seu de la Generalitat de Catalunya en un personatge més de la història que van proposar els canadencs Moment Factory, creadors d'espectacles multimèdia per a clients com el Cirque du Soleil, Microsoft, Disney i Madonna, i autors de peces com Vida, projectada a la Sagrada Família.
Centenars de persones es van aglomerar davant de la Casa de Cultura per gaudir d'aquesta performance efímera i creada ex professo per a la primera edició del festival gironí. Titulada Oníric, l'obra, concebuda en format mapping per un DJ i un expert en grafisme que l'anaven creant en temps real a partir d'uns paràmetres previs, va combinar la música electrònica i la imatge durant els aproximadament els 45 minuts que va durar. La font d'inspiració, com va revelar un dels integrants de l'estudi amb seu a Montreal, Matei Paquin, era l'art de Dalí, les obres del quan van confluir en una original acció artística –vertebrada per tres grans actes: temps, espai i subconscient– que basava gran part del seu efecte en l'experiència col·lectiva. I la resposta es va traduir en una ovació.
Quatre façanes més
Oníric va ser només el tret de sortida del FIMG, que, des d'avui i fins dissabte no pararà d'il·luminar amb obres que combinen vídeo, il·luminació, arquitectura, música, so i efectes especials les principals façanes de la ciutat durant aquestes nits estivals. En total seran 21 treballs finalistes a concurs, provinents de l'Estat, França, Itàlia, Polònia i el Brasil, i que es projectaran en quatre espais emblemàtics: les façanes de la casa Pastors (davant de la catedral), la casa Masó (que dóna al riu Onyar), el centre cultural La Mercè i l'ajuntament. Les projeccions començaran a les deu de la nit i acabaran a la una de la matinada.
El director del festival, Richard Herbert, destaca que tot està concebut per establir un itinerari que permeti als espectadors gaudir de totes les obres en un sol dia si es vol. Com que el visionat de totes les peces d'una façana dura uns 30 minuts en total –les projeccions, d'uns cinc minuts de durada, es repeteixen contínuament–, hi ha l'opció d'anar d'un lloc a l'altre o, si se'n té la possibilitat, diversificar-se durant els tres dies que dura el concurs. “Esperem que vingui molta gent i que sigui un reclam, no només per a la ciutadania, sinó també per als estiuejants que hi ha per la zona”, va dir Herbert.
Professionals i amateurs
Repartits, doncs, en aquests quatre espais, el públic podrà veure des de treballs de professionals (16 participants en la categoria) fins a artistes amateurs (5 en la categoria oberta), passant per alumnes d'instituts (7 en la categoria educativa, fora de concurs). Entre aquests, destaca l'espectacle interactiu que dissabte, 2 d'agost, a les deu de la nit, es podrà veure en directe. Cicle de vida, de Xavi Bové, és l'únic treball que es presenta en temps real, resultant de la combinació de vídeo i música en directe (entre altres, la veu de la soprano Elisabet Vilaplana, del Cor del Gran Teatre del Liceu).
També, pel que fa a amateurs, destaca l'obra Tafaneria, que els banyolins Mésmedia Cultural presentaran a l'espai Casa Masó. Un dels seus creadors, Miquel Rustullet, avança que la peça lliga escenes de grans esdeveniments de la ciutat de Girona que han estat escenificats per actors de Cor de Teatre. “Ens fa molt de respecte, sobretot perquè projectem al costat de referents mundials”, reconeix. Avui, el públic i el jurat ho avaluaran.
Girona, epicentre del ‘mapping' professional
Al llarg de dos dies, ahir i avui, el FIMG ha organitzat una sèrie de jornades tècniques –conferències i tallers– que han atret professionals del sector. Entre els temes que s'hi tracten hi ha el projecte de museïtzació de l'església romànica de Sant Climent de Taüll, els mappings de gran format, les presentacions interactives de productes, les tècniques 3D i la contractació de projectes.
Sis persones jutjaran els 21 treballs finalistes
El jurat el formen professionals del sector: Óscar Testón, Núria Font, Daniel Rossa, Matei Paquin (Moment Factory), Martín Posta i Roberto Fazio. Un d'ells, el madrileny Oscar Testón, de l'associació Vjspain, el portal de visuals i mapping més important del món en llengua castellana, explica que a l'hora de valorar una obra a ell particularment li “pesa” la part artística. “M'encanta que em sorprenguin i així ho valoro. Exercim cada cop més com el jurat de la gimnàstica rítmica: tècnicament s'ha de ser perfecte, però puntuen més la creativitat i la narrativa”, remarca Testón. “Això, i fixar-me en el públic, en com respon a una actuació, però això no cal que se sàpiga...”
Renfe ofereix dos trens més entre Girona i Mataró
Amb motiu de la celebració del festival, rodalies de Catalunya ha dissenyat una programació especial en la línia RG1 el dissabte 2 d'agost. Concretament, Renfe oferirà als usuaris que ho desitgin la circulació especial de dos trens, un per sentit, entre Mataró i Girona: Mataró amb sortida a les 17.10 h (arribada Girona a les 18.20 h) i Girona amb sortida a les 23.59 h (arribada a la 1.01 h).
‘Aigües', una obra que es veurà l'any que ve
En les jornades, entre altres projectes que es presenten aquests dies, hi ha el que es titula Aigües, de Carmen Platero i Teresa Martín Ezama, guardonades amb la beca Bòlit Residència Girona Creativa-FIMG 2014. L'obtenció d'aquesta beca els suposa l'estada durant un mes a Girona (del 30 de juliol al 30 d'agost) perquè puguin concebre una obra que es projectarà en la segona edició del FIMG.