La doble vida de Càndid Coll
Un film explora les contradiccions d'un ‘punk' il·lustre d'Hostalric, a l'In-Edit
És, per a molts, un dels documentals més esperats d'aquesta edició del Festival In-Edit. I és que el seu protagonista, l'hostalriquenc Càndid Coll, veu d'Autodestrucció i membre de bandes com ara Zeidun o Red Sexy Band, és una petita institució del punk dels massissos del Montseny. “És algú amb el cor molt gran; vagis on vagis, tothom se l'estima”, afirma Miguel Ángel Blanca, cantant de Manos de Topo i director, en aquesta ocasió, i conjuntament amb Raül Cuevas, d'Un lloc on caure mort.
La pel·lícula (estrenada ahir, amb una segona emissió prevista per avui a les 17 h a l'Aribau Club i disponible, des d'ara mateix, a www.in-edit.tv) se centra en les contradiccions d'algú que encarna tant el rol d'entendridor pare de família com de punk antisistema entregat a l'alcohol, les drogues i els tuguris. “Volíem explorar com algú que de nit viu en els marges del sistema i canta que tot és una merda pot tenir una pantalla de plasma i una casa que, a molts, ja ens agradaria tenir”, exposa Blanca, per a qui les contradiccions de Càndid Coll són, també, les de tota una generació. “S'enfronta a dilemes que, en més o menys magnitud, tenim tots, però que en el seu cas se situen als extrems. Ens agradaria engegar-ho tot a la merda, sobretot darrerament, però a la vegada se'ns fa difícil sortir del sistema.”
D'aquesta manera, Un lloc on caure mort, de poc més d'una hora de durada, alterna escenes i declaracions en camerinos de mala mort que la majoria de cantants haurien censurat amb escenes familiars com el músic que juga amb el seu fill a la piscina o que toca la guitarra per a un grup d'infants. “Ens pensàvem que trobaríem una cosa més boja i extrema, però de seguida vam veure que, en la vida del Càndid, hi havia espai per a la normalitat i que aquesta normalitat esdevindria la part més interessant del documental.”
Un lloc on caure mort forma part de la secció nacional de l'In-Edit, amb pel·lícules com ara This is the unfinished story of the Missing Leech (un retrat d'un altre outsider; en aquest cas el capdavanter català de l'antifolk, Maurici Ribera) i BCN, ¿sello discográfico?, sobre l'escena electrònica de Barcelona. Aquests films formen part del 70% de programació de l'In-Edit que es pot veure en línia.