EXPOSICIONS
CARINA FILELLA
La vaixella que Fenosa va fer per a Picasso
El Museu Apel·les Fenosa del Vendrell exposa els plats creats per Fenosa i altres obres de porcellana
És coneguda la relació fraternal que van mantenir Picasso i Fenosa, sobretot durant els anys de l'ocupació alemanya de París, segons recorda la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell. Tots dos es veien diàriament i seguien els esdeveniments de la guerra; i també duien a terme alguns projectes compartits, entre altres, un retrat que Fenosa va fer de Picasso i un altre que el pintor va fer de l'escultor (dues obres que van acabar desapareixent). Però una exposició del Museu Apel·les Fenosa del Vendrell –el que aglutina el llegat de l'escultor– posa al descobert ara una nova col·laboració, més desconeguda: la seva relació compartida amb la porcellana. A finals de 1940, Fenosa va voler fer una vaixella per a Picasso. I una part dels plats que va crear es poden veure fins a finals de 2015 al Museu Apel·les Fenosa, juntament amb altres creacions de porcellana.
En el muntatge, Fenosa i la porcellana, s'hi exposen sis plats d'aquella vaixella: dos amb la iconografia del colom amb una branca d'olivera al bec i quatre que duen com a tema els clavells, unes flors que “no són precisament les preferides per Fenosa però sí que representen la cultura andalusa, d'on era originari Picasso”, apunta el director del museu vendrellenc, Josep Miquel Garcia. Ell mateix destaca que “el fet de ser en plena segona guerra mundial no va facilitar les coses” i que finalment el projecte de creació de la vaixella completa “no va reeixir”. En queden els exemples que s'exposen ara al Vendrell i alguns documents que confirmen el projecte: “L'any 1941 Fenosa escriu a Renée, filla de Théodore Haviland, propietari de la cèlebre Manufactura Haviland de Limoges, per dir-li que aviat hi aniria per treballar en els «plats per Picasso». Aquesta data resulta molt important i desconeguda, ja que implica la descoberta d'un nou projecte que referma l'amistat entre Picasso i Fenosa, i, pel que fa al pintor, resulta un fet molt significatiu, ja que és coneguda la seva relació amb la ceràmica, però de data molt més tardana, quan s'instal·la a la Costa Blava”, apunten els responsables del Museu Apel·les Fenosa.
La història de la relació de Fenosa amb la porcellana comença uns anys abans. Segons la fundació vendrellenca, per atzar, Renée i el seu marit, Jean d'Albis, de visita a París l'any 1924, van comprar a la galeria de la Boétie un cap fet per Fenosa. Tres anys després, el famós galerista de Modigliani, Zborowski, va voler organitzar una mostra de Fenosa i va demanar als col·leccionistes que li prestessin el cap per a la mostra. Aquests el conviden a recollir-la a Llemotges, i comença així una relació d'amistat que es manté a hores d'ara amb quatre generacions de familiars de les manufactures Haviland. L'exposició presenta els dos caps de 1927 que Fenosa va fer i editar en porcellana, “segons aquella estètica d'ingenuïtat transcendent propera al món de Modigliani”.
Després, l'any 1941, Fenosa va realitzar la sèrie de plats per a Picasso, i posteriorment, als anys seixanta, les manufactures Haviland van projectar edicions d'algunes escultures seves pensades exclusivament en porcellana. Per això la mostra del Vendrell també serveix, segons els seus organitzadors, per recordar els vincles de Fenosa amb la família Haviland d'Albis. A més, s'exposen alguns treballs en porcellana fets per Nicole Fenosa, esposa de l'escultor.
La mostra sobre Fenosa i la porcellana es va inaugurar en el marc de la VII Biennal de Ceràmica del Vendrell, que ha portat al municipi altres exposicions relacionades amb aquest àmbit. Enguany, els guanyadors de la biennal han estat els artistes Pálma Babos (Hongria), Andrew Casto (EUA) i Miguel Molet (Osca). La Sala del Portal del Pardo ha exposat les obres de tots tres.