d'ara i d'aquí
Jaume Vidal
Setmanes tràgiques
Barcelona va tenir la Setmana Tràgica. És un fet prou conegut per tots els catalans. Però que deu anys després de la revolta de 1909 es produís a Buenos Aires una de similars característiques, encara més virulenta, no és un fet prou conegut a Catalunya. L'artista argentí, resident ja fa molts a Catalunya, Gonzalo Elvira presenta a la galeria Sicart de Vilafranca del Penedès (Carrer de la Font, 44) la exposició Assaig ST 1909-1919 (fins al 30 de gener). Conceptualment, Gonzalo Elvira (Plaza Huincul, Patagònia, 1971)tracta d'establir les connexions entre els dos fets. A Catalunya, el detonant és la crida del govern espanyol als reservistes per enviar-los al Marroc. S'hi trobaven pares de família. A aquesta circumstància se li va afegir el fet que els fills de les classes altes podien deslliurar-se d'anar a la guerra amb el pagament d'una quota. De fet era una revolta social, com la que va portar a l'esclat revolucionari de l'any 1919 a Buenos Aires arran d'una vaga als tallers metal·lúrgics Vassena, on els obrers demanaven la reducció de jornada d'11 a 8 hores diàries. Eren moments prerevolucionaris que abocarien a la Revolució Soviètica i a les grans lluites obreres i de reivindicació sufragista de les dones arreu del món.
La idea de l'exposició va néixer per l'interès de l'artista per fer un treball sobre les seves terres d'origen: la Patagònia. “Vaig descobrir que al 1921 es va fer la primera manifestació a la Patagònia. I el motiu era retre homenatge a Ferrer i Guardia i La Pasionaria.” I una cosa el va portar a una altra. De la manifestació de Río Gallegos convocada per la Federación Obrera de la República Argentina va passar a interessar-se pels punts de connexió entre les semanes tràgiques catalana i argentina. I de lligams en va trobar el del fotògraf Alejandro Merletti, del qual Daniel Venteo n'acaba de treure un llibre. Merletti va néixer a Itàlia, va emigrar a l'Argentina i després va instal·lar-se a Barcelona. Va obtenir les úniques fotografies del judici a Ferrer i Guàrdia. Altres connexions: Durruti i Ascaso van viure a Buenos Aires. Un ebenista català va ser un dels fundadors del diari anarquista La Protesta, que encara es publica. Quan va esclatar la Setmana Tràgica a Barcelona, Lerroux era a Argentina... i així, multitud de lligams entre uns fets i uns altres.
Plàsticament, Gonzalo Elvira ha triat diferents suports. Utilitza la pintura en reproduir en tonalitats sèpia imatges fotogràfiques de l'època o l'emotiu text de Joan Maragall La ciutat del perdó, que el poeta va enviar a la premsa de l'època i que cap diari no va voler publicar. També utilitza el dibuix sobre tela i paper fet amb un punxó. Imatges com retrats de Lenin, Trotski, Ferrer i Guàrdia; barricades al carrer; la bomba Orsini i diferents elements evocadors dels conflictes. La mostra exhibeix uns llibres de fusta amb cobertes que evoquen publicacions de l'època con Cu-Cut i Papitu. També hi ha una peça escultòrica de guix en què es representen els forats causats per les bales, tant de les bales perdudes com les dels afusellaments. A Barcelona durant la setmana de juliol de 1909 van morir 109 persones. A Buenos Aires, durant la setmana de gener de 1919 ho van fer 700 persones.