cultura

vols fer un cafè?

El magatzem dels Tres Reis

En Fermí és un empresari i enginyer enginyós, divertit i vital, amb ocurrències genials
Els seus joguets són emocions i records i
no s'han d'entendre en termes de rendibilitat

Abans d'Anglès, a Bon­matí, hi ha el cen­tre mun­dial de llau­no­lo­gia, un dels magat­zems dels Reis, del Tió i, fins i tot, cre­ieu-me, de sant Nico­lau. A les guies, a inter­net i als mapes, apa­reix com a Pro­to­col SL, un nom massa pro­saic i for­mal per a una empresa d'andròmines nostàlgi­ques i de joguets per a nens més grans de 14 anys. Fa joguets de tota la vida, dels que hau­ries vol­gut tenir i no et van poder com­prar. O aquell que vas aixa­far a cops de mar­tell en un ram­pell de geni. O pot­ser te'l van robar. O aquell que la mare va deci­dir donar al par­ra­caire perquè ja et veia massa gran per jugar-hi.

La colònia Bon­matí

Bon­matí té una eti­mo­lo­gia fàcil i deu ser per això que la gent sol pas­sar-hi de llarg. Hi havia una casa i una família que s'ho deien de Bon­matí. I diria que la seva història, tret que no vul­guem recu­lar massa, és de tan bon expli­car que per­met enten­dre l'evo­lució de l'eco­no­mia del país. Bon­matí és essen­ci­al­ment una colònia indus­trial.

Va ser fun­dada durant el segle XIX per l'empre­ne­dor Manuel Bon­matí de Cen­dra (1853-1914) on hi havia un molí fari­ner mogut per la força de tota l'aigua del Ter quan Bar­ce­lona no la xuclava i l'indret per­ta­nyia a Amer. El 22 de febrer del 1983, Sant Julià del Llor i Bon­matí va esde­ve­nir muni­cipi inde­pen­dent.

Després de l'històric Bon­matí, el 1921, H. de V. Casa­cu­berta SA hi va ins­tal·lar la seva fàbrica de fila­tu­res i tei­xi­do­ria de cotó. El 1948 va can­viar de mans i de nom: Tèxtil Armen­gol. La crisi de final dels setanta i prin­ci­pis dels vui­tanta del segle XX la va cas­ti­gar i el 1981 la van aca­bar tan­cant.

Qui ho havia de dir, eh?, d'una empresa que havia tin­gut 500 tre­ba­lla­dors!

La ràpida arri­bada de dues empre­ses va alleu­jar el dis­gust d'un poble ata­la­iat per l'impo­nent casal moder­nista de l'amo fun­da­dor, tan atrac­tiu com els monu­ments dels senyors feu­dals. I, a sota, s'estén l'antiga colònia indus­trial d'orde­nada estètica quar­te­llera, “o povera, o ultra­mo­derna”, com observa Xavi Mas­grau, refle­xiu i savi arqui­tecte.

En una de les naus, la Levi's hi va ins­tal·lar una planta. En una altra, s'hi va ins­tal·lar Volu­men Inter­na­ci­o­nal SA, fabri­cant de veles, figu­res infla­bles, glo­bus aerostàtics, i infla­bles i diri­gi­bles de grans dimen­si­ons, com ara el Cobi dels Jocs Olímpics del 1992. Us ima­gi­neu la potència econòmica d'aque­lla colònia? A l'estiu anàvem a fer el toc a sota d'unes veles fetes a Bon­matí ves­tits amb texans fets a la nau del cos­tat.

La fabri­cant de figu­res infla­bles gegants va fer sus­pensió de paga­ments el 2001 i la mul­ti­na­ci­o­nal tam­poc no va aguan­tar la pandèmia de les des­lo­ca­lit­za­ci­ons. El 2004 va tan­car i va dei­xar molts tre­ba­lla­dors sense feina a les por­tes de l'actual crisi econòmica.

Ara podria enge­gar un dis­curs demagògic sobre eco­no­mia social i crisi, tri­vial i utòpic. Però no sóc alli­be­rat sin­di­cal.

L'Orc­hes­tra Fire­luche

Pro­to­col és de Fermí Tarrés, fill dels fabri­cants d'agu­lles d'esten­dre roba d'Anglès, que ara con­ti­nua el seu germà petit. És un empre­sari i engi­nyer enginyós, un per­so­natge diver­tit i vital, amb ocurrències geni­als i fes­tiu. Fermí Tarrés és bar­ri­na­dor de l'acu­rat àlbum Tants caps, tants joguets, el cinquè disc de l'Orc­hes­tra Fire­luche. Una obra glo­bal, mera­ve­llosa, cap­ti­va­dora. Hi va embo­li­car molta gent: músics, escrip­tors, dis­se­nya­dors..., i l'artista i bole­taire Quim Coro­mi­nas, que va con­ver­tir la por­tada en pop-up, un giny mòbil de paper, bru­tal.

També és el dis­se­nya­dor (o cre­a­dor) del Caga­ner-Vol­te­reta, el caga­ner de corda mecànica que gira i sem­pre cau ben aju­pit. Quan el vaig des­co­brir, vaig pen­sar: “Que lles­tos que són els xine­sos!” I vaig posar en dubte que algú d'aquí hagués pogut pen­sar aque­lla cosa tan genial. El Caga­ner-Vol­te­reta és un objecte que m'agrada rega­lar.

De ‘Patu­fet' a ‘Ban­de­rita'

Per­ta­nyen a la família Pro­to­col un catàleg de 800 joguets de llauna, una cin­quan­tena de cami­na­dors de plàstic a corda, 120 cai­xes musi­cals de maneta i 50 cot­xes vin­tage, tot i que diria que tot té aquell caire retros­pec­tiu, de record, d'aquell temps o com coi n'hi vul­gueu dir. De fabri­cants i dis­tribuïdors d'aques­tes cai­xes de música, n'hi ha qua­tre a tot el món: dos d'ale­manys, un de francès i en Fermí. Al·lucino que li tre­guin dels dits el so quico de la pel·lícula nyo­nya Ame­lie. El reper­tori de musi­que­tes és més aviat curiós: Parau­les d'amor, Patu­fet, Al vent, L'estaca, els him­nes del Barça i de l'Atlético de Madrid, Tengo una muñeca i Ban­de­rita, tú eres roja.

Pro­to­col, cons­tituïda el 1991, no neix pas perquè en Fermí fos un fre­aky dels joguets de llauna. Tan­ma­teix, cal dir que a casa seva tenen ànima de col·lec­ci­o­nista. El seu pare guar­dava cot­xes i motos velles i a la fàbrica hi té un Citroën 5 CV Tor­pedo del 1925, que treu a pas­se­jar sense falta un cop al mes.

La ins­pi­ració li va arri­bar arran del viatge de fi de curs a l'Índia, un cop aca­bada la car­rera, el 1981. En va fer més, a par­tir del 1983. Es va ena­mo­rar dels joguets de llauna. Va començar a viat­jar per tot el món on hi ha indi­cis de tro­bar fàbri­ques de joguets de llauna.

N'ha vist tan­car mol­tes, sobre­tot a Europa, i avui el 60% de la pro­ducció mun­dial és xinesa. Fabri­car aquí és difícil, perquè el preu de la mà d'obra els faria molt inac­ces­si­bles.

Al llarg de la seva vida empre­sa­rial, ha com­prat tant de mate­rial que en té molt de gran reserva, vin­tage, amb algu­nes cai­xes api­lo­na­des de tants anys que encara no n'ha pogut inven­ta­riar el con­tin­gut. Això fa que siguin col·lec­ci­ons úniques, sin­gu­lars i exclu­si­ves arreu del món. Les capses són cap­ti­va­do­res, com els joguets. Tant que tens molta cura per desem­ba­lar la joguina.

I pen­sar que, del 80% del mate­rial que té, només en ven una peça per col·lecció cada mes o cada any... Sort que té un magat­zem infi­nit! Opti­mit­zar el magat­zem? Bui­dar-lo? Posar a la venda aques­tes joies per inter­net?

Els joguets de Fermí Tarrés són emo­ci­ons i records, i no s'han d'enten­dre en ter­mes de ren­di­bi­li­tat econòmica. Per això, pre­fe­reix ser­vir-les amb comp­ta­go­tes que desem­ba­ras­sar-se'n de cop.

“Quan la gent troba el que jo tinc, plora.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia