poesia
ALBERT TUGUES
Les metamorfosis de ‘Sa ximbomba'
Què és aquest llibre, Sa Ximbomba? Potser un artefacte amb dibuixos del pintor Beneyto, amb lectura surrealista del poeta Francesc Cornadó? O bé una col·lecció de proses breus de Cornadó, amb imatges postistes de Beneyto? Ambdues coses alhora, però que interactuen i s'originen en un altre àmbit, el món de Camilo José Cela, de qui manlleven títols i fulls de quinze llibres i dos números de la revista El Extramundi, fulls sobre el quals dibuixaran i escriuran fins a posseir-los i transformar-los.
Sa Ximbomba, en aquesta esplèndida i acurada edició, se inicia a partir d'uns exemplars dedicats que C.J. Cela donà a Beneyto, com explica en el pròleg Jorge Cela Trulock: “Beneyto, cada vez que Cela el mayor le regalaba un libro, se deleitaba pintándolo.”
Portades, anteportades i fulls de guardes que l'artista-lector envaeix amb els seus colors i visions. Éssers monstruosos, de l'extramón, que poden tenir rostre bifront o tres cames, sabates de punta afilada i ambigua, o foradades per una ungla pintada de vermell, perfils amb sexes hipertrofiats, provocadors, que sorgeixen de qualsevol línia del dibuix i deformen la figura representada. Encara que, ens adverteix Cornadó, aquestes metamorfosis estranyes, aquests petits monstres són també del nostre món: “No era un ser del extramundo; no..., era de este mundo. Era un ser mutante. Era un error. Era el único hombre bueno.”
És de l'entranya d'aquests llibres i revistes, vampiritzada pel traç de Beneyto, d'on Cornadó en qualitat d'hermeneuta extraurà, en una segona vampirització, el so de les proses breus de Sa Ximbomba, percutint un ritme de bruixeria o conjurant el temps verbal (la prosa titulada Poesía completa està escrita sense cap verb, un “cuento sin verbos”, diu Jorge C. Trulock); “un ritmo raro, parecido al que se produce cuando frotamos la caña de una zambomba, la caña de sa ximbomba”.
Al final de cada prosa hi ha un text més breu titulat Deus ex machina, últim recurs narratiu per representar la transgressió de la pàgina que Beneyto i Cornadó perpetren sobre els llibres de Camilo José Cela.