Cultura

Alberto San Juan qüestiona el rei a escena

Teatro del Barrio visita aquest vespre el Teatre de Salt amb El rey, una peça escrita per Alberto San Juan, que també la dirigeix i en la qual comparteix escenari amb Guillermo Toledo i Luís Bermejo. San Juan ataca la institució monàrquica, tot i que el republicanisme “té com a centre el respecte de tot ésser viu, inclòs el que porta una corona sobre el cap”. “Però la corona en si és una cosa morta i que en res contribueix a la vida. A la corona, per tant, no se li mereix cap respecte”, comenta a aquest diari. L'estrena a Catalunya es fa en el Temporada Alta, i posteriorment farà temporada al Teatre Lliure.

Segons l'impulsor de Teatro del Barrio, cal abordar la biografia del rei per poder entendre què passa avui. “Juan Carlos I és un element necessari d'estudi per entendre'ns i poder canviar, si aquest és el nostre desig o necessitat.” La companyia ja va signar un contundent Ruz-Bárcenas la temporada passada. Teatro del Barrio fuig de la caricatura i indaga en els personatges reals que han jugat un paper rellevant en la vida social i política de l'Estat espanyol. El Rey, admet “és la més juganera” perquè l'aproximació no és del tot realista. Per San Juan, aquestes obres no plantegen grans respostes (“això és cosa del públic”) sinó que multipliquen les preguntes, com ara, “Per a què ha servit la monarquia a l'Estat? Quina funció pretén seguir complint? És compatible amb una idea de plena democràcia? Forma part d'un sistema generalitzat de corupció i saqueig dels pressupostos públics? Va jugar algun paper en el “·G, o en els GAL? Utilitza les relacions diplomàtiques en benefici propi, arribant a promoure la participació espanyola en conflictes armats per a lucrar-se?San Juan adverteix que, tot i la mirada sense contemplacions a aquests personatges “la nostra intenció és absoldre o condemnar-los pel que han aportar en la seva labor pública. Això serà decisió dels espectadors”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Minguell, membre de la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi

Barcelona
Festivals d’estiu

El Primavera Sound de la bicefàlia

BARCELONA
TEATRE

Teatre ‘Actual’ de Catalunya: El TNC focalitza la memòria, a partir d’obres d’avui

BARCELONA
Llibres
La història que podria haver estat

20 moments clau de la història

Barcelona
girona

Jordi Novell presenta ‘100 dies de rock de la dècada dels 70 i 80’

girona
art

L’artista vietnamita Tuan Andrew Nguyen, premi Miró

barcelona
cultura

Dues setmanes de música i art als mercats de la demarcació

girona

Akram Khan i Wim Vandekeybus seran al Festival Deltebre Dansa

BARCELONA

El Museu Marítim ofereix in viatge virtual a Pompeia en la pell d’un gladiador

barcelona