cultura

125 anys del primer vehicle de motor

Cotxe sense cavalls

Un vallenc va construir el primer giny de la península impulsat per motor d'explosió

El ‘Bonet', sorpresa a la societat de l'època

El 12 de desembre del 1889 Francesc Bonet i Dalmau va patentar el primer vehicle amb motor d'explosió de la península i un dels primers d'Europa, conegut com a Bonet. Nascut a Valls el 1840, Francesc Bonet era un enginyer del sector tèxtil, apassionat per l'òpera, la tecnologia i els viatges. Va ser en un d'aquests viatges, amb motiu de l'Exposició de París del 1889, que va conèixer el primer motor experimental de gasolina, que era desconegut a Catalunya. Tres mesos més tard va demanar una patent d'invenció de vehicles de diverses rodes moguts per motor d'explosió, per un període de 20 anys, i el 1890, fa 125 anys, va construir un tricicle equipat amb un motor Daimler.

La intenció inicial de l'industrial vallenc era construir un cotxe de quatre rodes, segons els plànols originals que va dibuixar a la seva fàbrica de gèneres de punt de Barcelona. Per problemes tècnics o per desconeixent d'alguns aspectes de mecànica, però, el primer Bonet va tenir finalment tres rodes de carro recobertes amb goma: dues al davant i una de motriu al darrere.

D'aquesta manera, l'any 1890 el primer vehicle amb motor d'explosió de la península va començar a circular pel passeig de Gràcia de Barcelona. Després d'engegar-lo girant una maneta, Francesc Bonet el conduïa acompanyat del mecànic que estava encarregat de fer-ne el manteniment i, molt sovint, del pare de la soprano Josefina Huguet. I és que l'afició per l'òpera havia portat Bonet a construir a la seva fàbrica un pavelló on feia proves de veu als operaris i els ensenyava a cantar. Allà es van descobrir sopranos com Josefina Huguet o Maria Barrientos. Altres vegades, l'industrial vallenc es feia acompanyar de l'empresari Manuel Bertrand, un dels noms destacats del tèxtil català i pare d'un dels fundadors de l'Automòbil Club de Barcelona i posterior president del RACC, Josep Bertrand.

Segons sembla, el tricicle Bonet tenia una velocitat, en pla, similar a la que té una persona caminant. El problema arribava quan es trobava una pujada, encara que fos lleugera. En aquell moment, Bonet donava gas mentre la resta dels ocupants ajudaven el vehicle a superar la costa empenyent. El 15 d'abril del 1890, la premsa de l'època es feia ressò de la creació del giny i de les seves possibilitats.

El tricicle Bonet cridava l'atenció entre els vianants, que van batejar l'industrial vallenc com L'home del cotxe sense cavalls. Actualment, a la Col·lecció d'Automòbils Salvador Claret, a Sils, es pot veure una reproducció d'aquest primer vehicle autopropulsat de Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia