Trencament literari
L'editorial Males Herbes publica ‘Barcelona Circus', un llibre de Xavier Coromina que remet a la corrupció de la capital catalana a partir d'una trama intrigant
Contundent i misteriosa i, si escau, també humorística. Així és, a trets generals, Barcelona Circus (Males Herbes), la nova novel·la de l'escriptor i crític literari Xavier Coromina (1962, Torelló). Un activista, un advocat, un inspector de policia i un monstre horripilant que es passeja per les clavegueres i que el mateix autor titlla com “un Frankenstein modern”, són els protagonistes d'aquest entramat intrigant que treu a la llum alguns dels casos de corrupció i d'especulació immobiliària a partir d'un esdeveniment clau: l'arribada de Benet XVI a Barcelona per consagrar la Sagrada Família.
Barcelona Circus ofereix una mirada diferent de la capital catalana, que és presonera de la corrupció i que “no sap fer de capital”, diu Xavier Coromina. El relat arrenca amb l'escàndol real que es va generar el 5 de novembre del 2010 quan suposadament un noi va trobar un dossier que podia alterar la seguretat de la visita del papa, notícia que va ressonar als mitjans quan RAC1 i La Vanguardia ho van publicar. “Vaig agafar aquest fet com a punt de partida per tenir un fil d'on estirar”, explica. A partir d'aquí es desplega un vaivé d'anades i vingudes al passat i al present amb què es mostra la part més obscura i corrupta de Barcelona.
El propòsit de la novel·la, però, no era només explicar al lector la cara oposada de la Barcelona que creu conèixer, sinó fer-ho d'una manera diferent des del punt de vista literari. “Actualment encara es fa el mateix tractament de la ficció que a la literatura del segle XIX i amb aquest llibre volia fer un plantejament nou, trencar amb la cronologia habitual”, diu l'autor, que considera que la literatura ha d'evolucionar com a art. “Com a autor has de saber utilitzar tots els recursos narratius, per això aquest llibre, en termes musicals, no és un concert, sinó una sintonia, ja que hi ha recursos múltiples”, comenta.
Tot i que la novel·la sembla una ficció, l'autor insisteix que és una extracció de la realitat. “Tot el que s'explica és real,
ja que la ficció són aquelles situacions que copien el que intenta reproduir
la realitat”, manifesta.
El monstre protagonista, per exemple, està inspirat en uns éssers peculiars anomenats golluts que anys enrere vivien a la vall de Ribes. “És una metàfora: vivim en un país governat per les clavegueres”, denuncia l'autor.
Tanmateix, Coromina aclareix que Barcelona Circus no és tant una crítica al sistema i a la societat del benestar, sinó “un cant a la revolució permanent, per animar la gent”.