Ciència & Roll
david bueno i Torrens
Un joc de nens
Diuen els pedagogs que la manera natural d'aprendre durant la infantesa és amb el joc. Jugant és com els infants aprenen, sense adonar-se, com és el seu entorn i com s'hi han de relacionar. Per exemple, és habitual veure com un menut agafa un objecte qualsevol, per exemple un sonall, i el deixa caure a veure què passa. Inevitablement el sonall caurà atret per la força de la gravetat. Però la criatura no se sentirà satisfeta amb una sola provatura, i tan bon punt el recuperi el tornarà a deixar caure, a veure si passa el mateix, un cop rere l'altre. Haurà descobert així, intuïtivament, l'atracció gravitatòria, a partir d'una hipòtesi primigènia descoberta durant el joc, segons la qual “el sonall cau”.
I ho provarà repetidament alterant alguna variable: ara el llenço pel mànec, ara pel cap, amunt, endavant, avall, etcètera. I quan tingui clar que el sonall sempre cau, ho provarà amb qualsevol altre objecte, la qual cosa li permetrà de manera preconscient fer una generalització i deduir que l'atracció gravitatòria afecta tots els objectes. Aquesta és, precisament, la base del mètode científic, fer assajos diversos per comprovar si la hipòtesi inicial es compleix sempre, i generalitzar-la.
Els infants utilitzen aquest mètode de manera preconscient en els seus jocs. Hi ha diversos experiments científics realitzats fins i tot amb nenes i nens de menys d'un any d'edat que demostren que en el seu joc, de manera intuïtiva, fan servir el mètode científic. A poc a poc, però, anem perdent la curiositat innata que ens fa passar qualsevol cosa per aquest sedàs, atès que provar-ho sempre tot resulta molt costós. Quan sabem que els objectes cauen, deixem de provar-ho. Per això, per a molts adults aquest mètode acaba resultant, en no utilitzar-lo, força aliè, fins i tot contraintuïtiu.
Reaprendre'l no sempre és senzill, per la qual cosa el millor és anar-lo utilitzant periòdicament, tant en aspectes trivials de la vida com també per fer experiments científics seriosos. Aquest és l'objectiu de diverses col·leccions de llibres de ciència pràctica per a infants, que els estimulen i els ofereixen contextos per jugar i sorprendre's a través del mètode científic. Fa poc me n'ha caigut un a les mans que us vull recomanar, Un cotxe a reacció i altres experiments, del físic, investigador, docent i divulgador Jordi Mazón. Pertany a una col·lecció, Experimenta, estrenada no fa gaire temps per l'editorial de Valls Cossetània, i que, atesa la importància del mètode científic, espero que tingui un llarg recorregut.