cultura

novel·la

gemma busquets

Un crit de l'ànima

Podràs tenir el meu cos. O la meva ànima. Tu esculls. És el que li ofereix la protagonista de Nada crece a la luz de la luna (1947) a l'home que s'ha fixat en ella –una figura solitària, desemparada, que porta una petita maleta vermella i “aspecte de no saber quin camí emprendre”– a l'estació de tren. I triarà la història. El relat d'una vida, enllaçat entre cigarretes, cafè i alcohol, i en el paisatge sonor de la nit mentre el desconegut escolta amatent. Tot en un únic escenari i abans de l'alba. Una dona que parla i un home que escolta. Un inici en certa manera clàssic, com un conte oriental, però que continua essent un ham fascinant. I com les bones narradores, la protagonista de la novel·la domina l'art de teixir la seva història, d'explicar el conte, com feia Xahrazad a Les mil i una nits. En aquest cas, però, captiva el lector (i el seu oient silenciós, que només interromp per descriure els moviments d'ella, la impressió de desassossec que li causa i els sorolls del silenci nocturn) a través d'un relat, d'una poètica cruel, d'un amor obsessiu: es converteix en l'amant del seu professor, Johannes, el qual, amb mentides, s'aprofitarà de la seva condició de superioritat i de la debilitat d'ella per abocar-la a l'abisme. Ella es casarà però no s'estimarà el marit i continuarà la relació sexual amb Johannes com un acte de desesperació. El monòleg, a tall de confessió de la pròpia història, no neix de la seducció sinó de la necessitat de la dona de buidar-se emocionalment. Sense que l'interlocutor jutgi ni pregunti.

Considerat un dels grans clàssics de la literatura nòrdica moderna, amb adaptacions teatrals i pel·lícules, l'escriptora noruega Torborg Nedreaas (1906-1987) hi descriu una relació tòxica però sobretot denuncia el crit de la dona en una societat mesquina. La que l'empresona en l'entorn –la pressió del poble– i després l'assenyala. Hi ha subjacent, també, la falta de coneixement de la dona i que es converteix en part de la seva desgràcia. I una crítica feroç a la hipocresia de l'església. Feminista i socialista, Torborg Nedreaas porta el seu compromís amb els drets de les dones amb novel·les com Nada crece a la luz de la luna, sense que sigui un manifest. Amb una narració poderosa, destaca en la recreació d'atmosferes, d'una bellesa terrible, i en el traç dels perfils psicològics. Escriu com qui clava un ganivet. La seva lectura és dolorosa, sacseja l'ànima necessàriament. Amb episodis que la fan cruixir, com quan descriu un avortament autoprovocat i aborda amb valentia la qüestió: la indiferència de l'home, el vel de la societat, les seqüeles físiques i psicològiques. Diu la protagonista que tots “anhelem el sol” però que “ens sentim més segurs sota la llum de la lluna”. “Ho entendràs quan acabi aquesta nit”, li promet al lector.

Nada crece a la luz de la luna
Torborg Nedreaas
Traducció: Mariano González Editorial: Errata Naturae Madrid, 2016 Pàgines: 272 Preu: 18,50 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia