cultura

universos literaris 2

Llorenç Soldevila i Balart

Els cims de la genialitat

Fem un recorregut pels espais geogràfics més rellevants que van inspirar i acollir Jacint Verdaguer, un dels pilars de la cultura catalana

Verdaguer se la va
fer seva, Barcelona
V
Vic fou el lloc clau de la primera formació intel·lectual de Verdaguer i les relacions que hi va fer amb els germans Masferrer i Jaume Collell li van servir de catapulta per arribar a la capital del país

L'ermita de Sant Jordi ocupa el cim d'un petit pujol, al cos­tat de les llo­ses d'un dol­men ciclopi, a l'entorn del qual sem­bla rodar tota la plana de Vic. En parau­les del poeta: “La vall her­mosa de Vic / pla­nera n'és i rodona, / pla­nera com un diner, / rodona com una mola, / sobre­tot per qui la veu / des del cim de Puig-ses-Llo­ses, / que d'eixa plana és lo cor, / lo botó d'aqueixa roda.” Aquí, “entre eix dol­men i eix altar”, va can­tar la missa nova el pri­mer diu­menge d'octu­bre de 1870. Si hi fem una volta de 360 graus tin­drem, de lluny o de prop, a l'abast de la nos­tra vista, bona part la geo­gra­fia vital de Ver­da­guer.

A tocar, més enllà de la Torre de Mor­ga­des, al mig del camp, la font del Des­mai, on amb abran­dat sen­ti­ment romàntic el jove poeta va pro­cla­mar: “encara bull com mai la sang cata­lana en par­lant de lli­ber­tat i pàtria.” Una mica més enlla­net, com li agra­dava de dir, el mas de can Tona, amb les bigues de sota teu­lada on es van tro­bar els pri­mers esbor­ranys de L'Atlàntida. I al fons, domi­nant, un dels seus pri­mers i últims cims vitals, el massís del Mont­seny, allí on va esca­par-se de jove i hi féu la dar­rera ascensió el 1901.

Virant la vista cap a l'esquerra, el poble de Fol­gue­ro­les, amb les cases fami­li­ars, l'església, l'ermita de la Damunt, Sant Tomàs de Rui­de­pe­res, la font de la Ricar­dera, la font Tro­bada... A tocar de la qual, el 1992, Pere­jaume immor­ta­litzà, ter­re­nal i per­du­ra­ble de vida, la sig­na­tura de Ver­da­guer amb el curs de l'aigua del tor­rent. Tom­bant més a l'esquerra, Tavèrno­les, amb el mas Tor­rents, lli­gat a la nis­saga fami­liar paterna, i el fantàstic gorg dels Nitons de la infan­tesa. I enllà, cap a les altu­res i entre mun­ta­nyams feréstecs, els bos­cos de les Gui­lle­ries fito­rats per l'ermita de Sant Feli­uet de Savas­sona i pel des­a­fi­ant salt de la Minyona.

Diàleg amb el Puig­mal

Fent de con­tra­mi­rall del Mont­seny, el Puig­mal, amb qui establí un diàleg sobre els can­vis que s'ope­ra­ven en el país: “Deia Puig­mal: –Amic Mont­seny, no et sem­bla / que minva la nis­saga cata­lana?” I més ençà, albi­rem com si fos asse­gut a la trona del gegant piri­nenc, el san­tu­ari de Bell­munt que li donà els ver­sos popu­lars i immor­tals de: “Her­mosa vall, bres­sol de ma infan­tesa, / blanc Piri­neu, / mar­ges i rius, ermita al cel sus­pesa, / per sem­pre adéu!”

Tra­ves­sat el Ter, ens espera Vinyo­les d'Orís, on es va estre­nar com a vicari i hi va esbos­sar les sego­nes pro­va­tu­res de L'Atlàntida i on va escriure el Plor de la tórtora, un dels seus més des­til·lats poe­mes místics: “Dieu-me-li que al niu / de vora vora el riu / ja el sol hi toca; / mes ai!, no hi fa claror; / des que no hi tinc l'Amor / sem­pre és nit fosca!” Seguint riba del Ter avall, topa­rem amb l'impo­sant per­fil del san­tu­ari de la Gleva. Hi passà els anys de cap­ti­veri i iden­ti­fi­cant-se amb sant Fran­cesc, el meno­ret d'Assís, i hi escriví alguns dels seus lli­bres més defi­ni­tius. A l'altura de Santa Cecília de Vol­tregà, endin­sats en el reclau que fa el tor­rent dels Sor­reigs, hi tro­ba­rem el mític gorg Negre de la jove­nesa. I encara, abans d'entrar a Vic, l'altre botó urbà de la plana, ens és impres­cin­di­ble atu­rar-nos a l'ermita de Sant Fran­cesc s'hi Moria, en l'orde del qual va pen­sar dedi­car la vida abans de fer-se capellà.

Vic fou el lloc clau de la seva pri­mera for­mació intel·lec­tual i les rela­ci­ons que hi va fer espe­ci­al­ment amb els ger­mans Mas­fer­rer i Jaume Collell li van ser­vir de cata­pulta per arri­bar a la capi­tal del país. De Vic, en quedà fas­ci­nat per la figura i el pen­sa­ment del gran Jaume Bal­mes. D'un cim urbà, doncs, a un altre: Bar­ce­lona. A l'entre­mig del recor­re­gut, una mica esga­iat geogràfica­ment, Mont­ser­rat, símbol nai­xent de fe i cata­la­ni­tat que ell tant ajudà a fer rea­li­tat. De les cançons dedi­ca­des a la Mare de Déu, el Viro­lai s'ha con­ver­tit en un cant anònim, la millor manera de tra­var el geni cre­a­dor amb els sen­ti­ments més pre­gons de l'ànima col·lec­tiva: “Amb serra d'or los Ange­lets ser­ra­ren / eixos turons per fer-vos un palau...”

De Bar­ce­lona estant assolí els podis de la glòria, el pres­tigi social i els més alts cims de la pàtria. Fins i tot, Bar­ce­lona i el seu poder econòmic, repre­sen­tat pel marquès de Comi­llas, van fer que s'enna­vegués pels cims viat­gers ini­ma­gi­na­bles per a un jove que venia de la rura­lia, l'Atlàntic, que li donà els aires i beu­rat­ges que li calien per aca­bar L'Atlàntida; el domini de la ser­ra­lada piri­nenca de l'Aneto al Canigó; París, Colònia, Berlín, Mos­cou...; Egipte i Terra Santa, que en tor­nar-ne i veure terra cata­lana li féu excla­mar: “Hem anat a cer­car quel­com més que lo que acos­tu­men a cer­car los qui nave­guen, quel­com que val més que l'or i la plata, i ho hem tro­bat i ho por­tam.” Aquest quel­com va gene­rar un gir ines­pe­rat i cru­cial a la seva vida.

Se la va fer seva, Bar­ce­lona. La pri­mera vegada, al Saló de Cent, la ciu­tat li con­cedí una rebuda espec­ta­cu­lar, com la nova espe­rança de la lite­ra­tura que renai­xia. El poeta li dedicà una elo­gi­osa oda fidel a l'esplèndid esclat de l'urbs moderna: “I crei­xes i t'escam­pes; quan la planícia et manca / t'enfi­les a les cos­tes doblant-te a llur jaient; / en totes les que et vol­ten un barri teu s'embranca, / que, onada sobre onada, tu amunt vas empe­nyent.”

Des del palau de la Ram­bla, si fem un altre vol aeri de 360 graus, amb l'oda i amb molts altres poe­mes i pro­ses, dibuixà la trama urbana i les care­nes que envol­ten la con­qui­lla empre­so­nada entre els dos rius, Besós i Llo­bre­gat. Hi surt la des­ne­rida i pre­so­nera alzina del pas­seig de Gràcia; l'impe­ri­ble encís per Colom, el somni d'aquell joven­cell que fou gènesi de L'Atlàntida; hi ha els cants a les patro­nes, Eulàlia i Mercè, i als símbols de la Bar­ce­lona històrica, i als de la moderna, com l'Expo­sició Uni­ver­sal. És la cons­trucció del pri­mer ima­gi­nari col·lec­tiu que dotava de sen­tit modern la pàtria cata­lana. Podríem dir que a Bar­ce­lona, un dels seus cims, li devia literària­ment gai­rebé tot.

La sim­bi­osi entre ambdós arribà a ser tan pre­gona que, després del mal­viure que tingué els dar­rers anys, quan morí, Bar­ce­lona l'aco­miadà amb una mani­fes­tació de mas­ses mai vista. I li donà aco­lli­ment en el cim de Montjuïc en una tomba cavada en la roca. No n'hi hagué prou i, anys després, li bastí un monu­ment, el cim més alt que la ciu­tat mai hagi dedi­cat a un poeta, només al dar­rere del dels dos almi­ralls: Cristòfol Colom i Gal­ce­ran Mar­quet que, com ell, almi­rall de la paraula, feren la pro­esa d'obrir nous i ambi­ci­o­sos horit­zons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia