Cinema

‘TV movies’, aposta de TV3

El 50% del pressupost de ficció de TVC del 2019 es va dedicar a aquest format

TV3 va lide­rar dilluns pas­sat l’audiència a Cata­lu­nya, amb una quota del 16,7%, gràcies al tele­film Fre­de­rica Mont­seny, la dona que parla. Oriol Sala-Patau, cap del depar­ta­ment de ficció i cinema de Tele­visió de Cata­lu­nya, defensa aquesta opció: “Les TV movies sem­pre ens han donat molt bons resul­tats. Són pro­duc­tes pro­pers, els fem una bona pro­moció i la gent està molt atenta a l’estrena. Són un pro­ducte car, però con­ti­nuen sent molt vigents i atrac­tius, i a més fem vide­o­teca: són bio­pics o adap­ta­ci­ons literàries que que­den a la nos­tra pres­tat­ge­ria per exhi­bir quan vul­guem.”

L’aposta de TV3 per aquest tipus de pro­ducció es fa evi­dent en el pres­su­post de la Cor­po­ració Cata­lana de Mit­jans Audi­o­vi­su­als (CCMA): durant el 2019, cinc tele­films van rebre 1.178.134 euros, segons dades d’un estudi de l’Obser­va­tori de la Pro­ducció Audi­o­vi­sual de la Pom­peu Fabra. Això repre­senta just el 50% del pres­su­post que la CCMA va dedi­car a la ficció (cinema, tele­films i sèries).

Tono Fol­guera és pro­duc­tor de TV movies com La mort de Gui­llem i 13 dies d’octu­bre, els dos diri­gits per Car­los Mar­ques-Mar­cet, però és crític amb aquest model: “Com a país, és molt trist que no tin­guem l’ambició d’expor­tar al món la nos­tra llen­gua, ima­gi­nari, cul­tura i història. Per què ens hem de limi­tar a fer TV movies de baix pres­su­post per eme­tre només a TV3 sobre Pau Casals, Lluís Com­panys, Fre­de­rica Mont­seny o Gui­llem Agulló? Per què com a país renun­ciem a fer una pro­ducció ambi­ci­osa sobre aquests per­so­nat­ges i que la puguin veure a tot el món? És un luxe que com a país no ens podem per­me­tre.” Creu que “el pres­su­post que TV3 des­tina al seu depar­ta­ment de copro­duc­ci­ons és patètic, ver­gonyós; és de tele­visió pública regi­o­nal, no de tele­visió pública esta­tal”. “Cal un aug­ment, però com que això cos­tarà més, reor­ga­nit­zant mínima­ment els pocs diners que té ara ja ho reac­ti­varíem urgent­ment.”

Valérie Del­pi­erre, gua­nya­dora dels últims Goya amb Las niñas, creu que hi ha espai per a tot: “No crec que s’hagi de renun­ciar a les TV movies, crec que poden con­viure. Tenim una indústria diversa i han de poder con­viure. I si volem ampliar el dis­curs, hem de par­lar de docu­men­tals, també. El docu­men­tal català és gai­rebé una escola, una referència a Europa, i ara ni anem als fes­ti­vals, perquè no tenim mar­ges ni de gene­rar ni de col·labo­rar. I això té a veure amb TV3. Si el govern es vol posar les piles en aquest tema, han de començar a mirar cap a TV3, no a l’ICEC.”Oriol Sala-Patau posa l’accent en les vir­tuts dels tele­films: “La TV movie és un pro­ducte tele­vi­siu, que que­darà aquí per sem­pre, i bus­quem coses que siguin de pro­xi­mi­tat per a l’espec­ta­dor, per exem­ple bio­pics com L’enigma Ver­da­guer o Fre­de­rica Mont­seny, la dona que parla, que hem estre­nat ara; o bé que par­lin de períodes històrics, com Èxode, i adap­ta­ci­ons literàries com Vida pri­vada, de Sagarra. Quan algú ens pre­senta un pro­jecte de TV movie amb aques­tes carac­terísti­ques ja ens des­perta un cert interès, perquè s’ajusta a la nos­tra línia edi­to­rial.” Els llarg­me­trat­ges, en canvi, “són pro­jec­tes dels pro­duc­tors i no estan pen­sats per a la tele­visió, sinó per a altres for­mats”, diu el cap de ficció i cinema de TVC.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia