Cinema

‘Mank’ pren posicions

La producció de Netflix lidera les nominacions als Oscar, però ‘Nomadland’ es perfila com a favorita. Empat inèdit de sis títols amb sis candidatures cadascun

Dues dones aspiren a millor direcció i agafen protagonisme les comunitats negra i asiàtica
‘Nomadland’ només obté sis candidatures, però ho guanya tot i es perfila com a favorita

Mank, una pro­ducció de Net­flix en blanc i negre sobre la ges­tació del guió de Ciu­tadà Kane al Hollywood dels anys trenta, és la prin­ci­pal can­di­data en la 93a edició dels Oscar, amb deu nomi­na­ci­ons. Estre­nada en cine­mes abans d’ater­rar a la pode­rosa pla­ta­forma de con­tin­guts, Mank és fina­lista en diver­ses cate­go­ries impor­tants: pel·lícula, direcció (David Finc­her), actor prin­ci­pal (Gary Old­man), actriu secundària (Amanda Sey­fried), guió, foto­gra­fia...

Dar­rere de Mank, hi ha un empat inèdit de sis pel·lícules amb el mateix nom­bre de nomi­na­ci­ons, sis, entre les quals també està repre­sen­tada Net­flix amb El jui­cio de los 7 de Chi­cago, d’Aaron Sorkin. Minari: Història de la meva família, pro­ducció nord-ame­ri­cana rodada en coreà; El pare, film britànic que podria donar a Ant­hony Hopkins i Oli­via Col­man el seu segon Oscar; Sound of metal, la història d’un bate­ria que es torna sord estre­nada a Ama­zon; Judas and the Black Mes­siah, sobre l’assas­si­nat de Fred Hamp­ton, mem­bre de les Pan­te­res Negres, i Nomad­land.

Aquesta pel·lícula diri­gida per la cine­asta xinesa ame­ri­cana Chloé Zhao no és un sim­ple mem­bre del grup de per­se­gui­dors de Mank: les apos­tes la situen com a favo­rita en l’esprint final dels Oscar. El seu pal­marès és impres­si­o­nant: s’ha endut els Glo­bus d’Or (millor drama i millor direcció), el Lleó d’Or de Venècia i gai­rebé 200 pre­mis més, molts dels quals són de les asso­ci­a­ci­ons de crítics nord-ame­ri­cans. Es tracta d’una pro­ducció d’estil inde­pen­dent, tot i que té Fox al dar­rere (adqui­rit per Dis­ney), i no pot com­pe­tir en gai­res cate­go­ries, però les sis nomi­na­ci­ons que té són impor­tants: pel·lícula, direcció, actriu (Fran­ces McDor­mand, també pro­duc­tora), guió adap­tat (es basa en la novel·la País nómada, de Jes­sica Bru­der, edi­tada en cas­tellà per Capitán Swing), foto­gra­fia i mun­tatge.

Mank, els sis títols amb sis nomi­na­ci­ons esmen­tats i la pro­ducció britànica Una joven pro­me­te­dora for­men la llista de vuit títols que aspi­ren a l’esta­tu­eta més pre­uada, la de millor pel·lícula. L’apar­tat de millor direcció ve car­re­gat de sor­pre­ses. Per pri­mer cop en la història, hi ha dues dones nomi­na­des: Chloé Zhao i Eme­rald Fen­nell, per Una joven pro­me­te­dora. Abans, en tota la història dels Oscar, havien estat nomi­na­des cinc dones, i només una va gua­nyar el premi, Kathryn Bige­low, per En terra hos­til. També ha sorprès la presència de dos cine­as­tes d’ori­gen asiàtic entre els fina­lis­tes (la direc­tora de Nomad­land i Lee Isaac Chung, d’ascendència core­ana, nomi­nat per Minari) i que entri a la llista el danès Tho­mas Vin­ter­berg, nomi­nat també (i favo­rit) a millor film inter­na­ci­o­nal per Otra ronda.

En una edició més diversa que mai, hi ha sis intèrprets negres i tres d’ori­gen asiàtic entre els vint actors nomi­nats. Dues afro­a­me­ri­ca­nes com­pe­tei­xen en la cate­go­ria de millor actriu: Viola Davis, per La madre del blues, i Andra Day, per Los Esta­dos Uni­dos con­tra Billie Holli­day. Se les hau­ran amb Fran­ces McDor­mand, Carey Mulli­gan (Una joven pro­me­te­dora) i Vanessa Kirby (Frag­men­tos de una mujer). El mala­gua­nyat Chadwick Bose­man aspira a un Oscar pòstum per La madre del blues. Els altres fina­lis­tes són Ant­hony Hopkins (El pare), Gary Old­man (Mank), el britànic d’ascendència pakis­ta­nesa Riz Ahmed (Sound of metal) i una altra fita, Ste­ven Yeun, pri­mer intèrpret d’ori­gen asiàtic nomi­nat a millor actor, per Minari: Història de la meva família. La tendència mul­ti­ra­cial es manté en les nomi­na­ci­ons als secun­da­ris.

A més d’Otra ronda, com­pe­tei­xen com a millor film inter­na­ci­o­nal Quo Vadis, Aida? (Bòsnia), Collec­tive (Roma­nia), The man who sold his skin (Tunísia) i Bet­ter days (Hong Kong). Pixar sem­bla la favo­rita en llarg­me­trat­ges d’ani­mació amb Onward i, sobre­tot, Soul. Entre els docu­men­tals fina­lis­tes, des­taca la presència de la pro­ducció xilena El agente topo, pre­mi­ada en el Fes­ti­val de Sant Sebastià. Pedro Almodóvar ha que­dat fora de les nomi­na­ci­ons aquest any, tot i que sem­blava tenir pos­si­bi­li­tats en la cate­go­ria de curt de ficció amb el seu pri­mer film en anglès, The human voice.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia