Art

L’esperit de modernitat de Gustav Klimt inspira la nova experiència immersiva del centre IDEAL

L’equipament s’endinsa en la seva obra i s’aproxima també al naixement del Modernisme i el feminisme

El Centre d’Arts Digitals IDEAL inaugura aquest dijous la seva tercera experiència immersiva, en quest cas dedicada a la figura i obra del pintor austríac Gustav Klimt i el seu paper, des de Viena, en l’adveniment d’una nova modernitat en l’art. Creador d’algunes de les obres més reconegudes de la història de l’art, la immersió que proposa l’equipament es fixa en el naixement mateix del Modernisme i la renovació artística amb la integració de diferents disciplines. La dona també és protagonista de la proposta, tant per les seves aparicions en l’obra de l’austríac com des del punt de vista del seu context històric, en el qual activistes d’àmbits molt diversos van començar a reivindicar un rol nou per a la dona a la societat.

L’experiència immersiva ha estat creada pel mateix equipament (a través de Layers of Reality) i l’estudi belga Exhibition Hub, amb un pressupost total de prop d’un milió d’euros. A més, la mostra s’estrenarà simultàniament a Barcelona i Brussel·les, on es podrà veure a partir d’aquesta mateixa setmana a la Galerie Horta, un espai Art Noveau que forma part del conjunt arquitectònic de la Gare Centrale de la capital belga.

Novament, el gran reclam de la proposta són les projeccions immersives de gran format amb més de 1000 metres quadrats de pantalla, que reprodueixen l’univers creatiu i també l’entorn i el context de Klimt a la Viena del tombant de segle XIX. Hi ha també una nova proposta d’experiència amb ulleres de realitat virtual, un espai expositius i eines interactives.

Com la que s’ubica en una nova sala que guanya l’equipament i que està dedicada al públic familiar amb una instal·lació titulada “VIENA 1900”, creada per l’estudi barceloní Broomx, que permet als visitants interactuar amb les seves creacions en una pantalla gegant de 180º.

A més, coincidint amb la mostra de Klimt s’ha programat una proposta escènica amb músics i altres creadors que actuaran un vespre a la setmana. Al maig hi participarà Alexandrae, el duet format per Elena Tarrats i Marc Vilajuana; al juny, Marta Cascales i Grauwi; i al juliol, Delafé. Totes les actuacions tindran lloc en un espai dissenyat per Raffel Plana i inspirat en el Kabarett Fledermaus (Cabaret del Ratpenat), un local inaugurat a Viena el 1907 en el que cabien tot tipus d’expressions artístiques i amb el que Klimt i altres artistes de la Secessió hi van col·laborar.

El naixement del modernisme i del feminisme

L’experiència immersiva ha estat comissariada per Imma Fondevila i l’austríaca Theresia Nickl i s’apropa a la figura de l’artista a partir de dues grans àrees temàtiques: el modernisme i el feminisme. Ho fa, també, posant de relleu relacions fins ara poc conegudes entre artistes i activistes de la Viena on va viure el pintor i la Barcelona d’aquell temps.

La mostra destaca l’esperit de modernització que encarna Klimt en la seva època. El seu desig de renovar l’art, de trencar amb el passat, el porta a abandonar una carrera molt prometedora dins de la pintura acadèmica per fundar, amb altres artistes, la Secessió, un moviment que reivindica la llibertat creativa enfront d’un art caduc i conservador, i que té el seu equivalent a Catalunya amb el Modernisme.

Coincidint amb la revolució artística, un altre gran moviment de canvi s’estava gestant: el feminisme, on activistes d’àmbits molt diversos van començar a reivindicar un rol nou per a la dona a la societat. “Klimt: l’experiència immersiva” dedica un espai expositiu al context general de les dones de l’època que van lluitar per participar activament a la societat i que, encara avui dia, resten en un quasi-anonimat. Dones catalanes i austríaques que, impulsades per un esperit de canvi, esdevenen activistes i professionals.

La mostra analitza també la representació de la dona que en fa Klimt i convida el visitant a descobrir la parella que el pintor formava amb la dissenyadora i empresària Emilie Flöge, figura molt influent, amb qui va establir una relació sentimental i d’inspiració mútua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona