Cinema

Poques espurnes

La gala de la pandèmia, celebrada en petit format a l’estació Union de Los Angeles, va deixar escassos moments per a la memòria

El sel­fie amb més estre­lles de cinema mai vist, Brad­ley Coo­per i Lady Gaga inter­pre­tant a duo Sha­llow d’Ha nacido una estre­lla, tota una cons­tel·lació de Hollywood can­tant One day more de Les misérables, el tea­tre d’ombres enllu­er­na­dor de Pilo­bo­lus... La gala dels Oscar ens ha rega­lat números mera­ve­llo­sos els dar­rers anys, que s’han alter­nat sovint amb monòlegs plens de gags geni­als. Diluït tot, això sí, en un oceà d’agraïments i altres moments d’avor­ri­ment en cerimònies inter­mi­na­bles. La gala d’aquesta 93a edició dels Oscar, diri­gida per Ste­ven Soder­bergh, es va anun­ciar com una pel·lícula i va començar bé, amb un llarg pla seqüència de l’actriu Regina King cami­nant des del car­rer fins al petit esce­nari d’una mena de cafè con­cert, a l’inte­rior de la Union Sta­tion, l’estació de tren de Los Ange­les.

Però la cosa va que­dar aquí. No hi va haver números musi­cals, ni de cap art escènica, l’humor va que­dar reduït gai­rebé als par­la­ments dels gua­nya­dors (pres­cin­dir d’un pre­sen­ta­dor-còmic té el seu preu) i van sobrar agraïments dels pre­mi­ats –com sem­pre– i algun reco­nei­xe­ment a enti­tats soci­als que des­vi­a­ven l’atenció del cinema.

És cert que la pandèmia va impo­sar mol­tes res­tric­ci­ons. El plató prin­ci­pal de la gala, aquest cafè con­cert amb els nomi­nats asse­guts en tau­les com si assis­tis­sin a un espec­ta­cle de caba­ret, va limi­tar el nom­bre de con­vi­dats a 170. Molt lluny dels 3.000 que arriba a aco­llir el Dolby The­a­tre. La catifa ver­me­lla també va ser minima·lista. Lon­dres i París van ser seus secundàries de la cerimònia, i alguns nomi­nats i pre­mi­ats es van con­nec­tar des d’altres punts del pla­neta. La cerimònia va durar menys del que és habi­tual, tres hores i un quart. Però sense gags, música o números de dansa, tea­tre, circ o musi­cal, igual­ment es va fer llarga.

Con­tra el racisme

Ja des de la inter­venció ini­cial de Regina King, en què va recor­dar la sentència con­tra el poli­cia que va matar George Floyd a Min­ne­a­po­lis (si l’arri­ben a decla­rar inno­cent, “hau­ria vin­gut amb botes mili­tars”, va dir), les pro­tes­tes con­tra el racisme i les pro­cla­mes a favor de la igual­tat van ser recur­rents.

Els moments dig­nes de ser recu­pe­rats amb calma l’endemà no van ser gaire abun­dants. Fran­ces McDor­mand, que va gua­nyar dos Oscar per Nomad­land, com a pro­duc­tora i pro­ta­go­nista, va udo­lar com un llop i va pre­gar al públic que torni a les sales, en un any amb les pla­ta­for­mes de stre­a­ming domi­na­ven les nomi­na­ci­ons (els pre­mis, no tant). “Vegin la nos­tra pel·lícula a la pan­ta­lla més gran que els sigui pos­si­ble. I, quan es pugui, por­tin la major quan­ti­tat de per­so­nes a una fosca sala per com­par­tir l’experiència”, va dir. Chloé Zhao, Oscar a la millor direcció per aquest film, va dedi­car l’esta­tu­eta “a qual­se­vol per­sona amb fe i que s’aferri a la bon­dat que té en el seu inte­rior”.

Ball i bro­mes

Glenn Close no va per­dre l’humor mal­grat que­dar de nou sense premi (suma 8 nomi­na­ci­ons) i va ballar per­reo al ritme de Da Butt, en un dels moments més cele­brats pel públic. Yuh-Jung Youn, actriu core­ana de 73 anys, va gua­nyar el premi a la millor actriu de repar­ti­ment per Minari i es va mos­trar “encan­tada” de conèixer final­ment Brad Pitt, que, asse­gura, no s’havia acos­tat al rodatge del film (n’era el pro­duc­tor).

El moment més emo­tiu va ser quan, aguan­tant les llàgri­mes, el cine­asta danès Tho­mas Vin­ter­berg va dedi­car l’Oscar per Otra ronda a la seva filla Ida de 19 anys, morta en acci­dent abans del rodatge, en el qual havia de par­ti­ci­par. “La mort de la meva filla em va con­fir­mar que havia de rodar una cele­bració de la vida”, va dir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia