Art

Un crim romànic

Un llibre resol l’enigma de les pintures murals de Santa Maria de Terrassa dedicades a la mort de Tomàs Becket

És un dels conjunts més antics que narren el drama de l’arquebisbe de Canterbury

El cap­ves­pre del 29 de desem­bre del 1170, qua­tre homes de con­fiança del rei Enric II d’Angla­terra van entrar a la cate­dral de Can­ter­bury i van assas­si­nar l’arque­bisbe Tomàs Becket. Hi va haver una forta dis­cussió prèvia i un cler­gue que es va enca­rar als bot­xins va ser greu­ment ferit en un braç. Si els fets hagues­sin ocor­re­gut avui, serien carn de pel·lícula de true crime. O, encara millor, de sèrie, perquè la relació entre Enric II i Becket havia pas­sat per mol­tes fases, de l’amis­tat íntima a l’ene­mis­tat radi­cal, fins a aquest desen­llaç fatal que va pro­vo­car un cisma a l’Europa medi­e­val. El cert és que es va pro­duir un feno­men basat en fets reals sem­blant. Les repre­sen­ta­ci­ons artísti­ques de la tragèdia van arri­bar als racons més insos­pi­tats del con­ti­nent. D’entre aquests, Ter­rassa.

I per què Ter­rassa? Aquesta pre­gunta ha fet anar de cor­coll els estu­di­o­sos del cicle pictòric que allotja l’església de Santa Maria, al con­junt monu­men­tal de la Seu d’Ègara, i que narra amb pèls i senyals el mar­tiri de Becket, cano­nit­zat tres anys després. Al cap de poc, van ser cre­ats els fres­cos ter­ras­sencs, “pro­ba­ble­ment uns dels més antics que s’han con­ser­vat i un dels pri­mers absis hagi­ogràfics de la pin­tura mural cata­lana”, remarca l’his­to­ri­a­dor de l’art Car­les Sánchez, que fa temps que està fent recerca amb resul­tats sor­pre­nents que ara ha reu­nit al lli­bre Una tragèdia pin­tada (Anem Edi­tors, amb la col·labo­ració de l’Ajun­ta­ment de Ter­rassa), pro­lo­gat per Manuel Castiñeiras, excap dels fons d’art romànic del MNAC.

Sánchez, pru­dent, no gosa dir que és el més antic, tot i que està con­vençut que els altres exem­ples que li ho podrien dis­pu­tar, a Itàlia, són poste­ri­ors. I on segur que no hi ha cap ras­tre de fres­cos romànics és a Angla­terra, perquè van ser des­truïts en el segle XVI per Enric VIII arran de la seva rup­tura amb Roma.

Al país de Becket, estan com­me­mo­rant enguany el 850è ani­ver­sari de la seva mort vio­lenta, símbol de la lluita entre Església i estat. I just aquesta set­mana han cele­brat, a Can­ter­bury mateix, un congrés inter­na­ci­o­nal per exa­mi­nar-ne el lle­gat. Sánchez hi ha par­ti­ci­pat per expli­car el cas ter­ras­senc. “Els fas­cina que aquí tin­guem el que ells no tenen.”

Per què a Ter­rassa? Aquest his­to­ri­a­dor de l’art ha tro­bat mol­tes peces que encai­xen en un tren­ca­clos­ques com­plex en què emer­gei­xen un seguit de per­so­nat­ges que van dur-ne la ini­ci­a­tiva i que devien ser bons conei­xe­dors del crim que s’havia comès el 29 de desem­bre del 1170. Un de clau, pot­ser el que més, un escrivà anglo­nor­mand que es va ins­tal·lar al pri­o­rat de la ciu­tat valle­sana en la segona mei­tat del XII. Es deia Har­vey i pro­ce­dia de l’aba­dia de Sant Ruf d’Avinyó, a la qual la comu­ni­tat ega­renca de canon­ges agus­ti­ni­ans estava sub­or­di­nada. “La con­gre­gació de Sant Ruf d’Avinyó va jugar un paper molt actiu en la difusió del culte de Becket, tot fent cir­cu­lar les bio­gra­fies escri­tes pels tes­ti­mo­nis ocu­lars”, d’entre els quals Edu­ard Grim, el cler­gue que va inten­tar pro­te­gir-lo, raona Sánchez.

L’estudiós posa el focus en els vin­cles entre Angla­terra i la Corona d’Aragó per enten­dre el con­text que va pro­pi­ciar aquell mete­o­rit artístic a l’església de Santa Maria. L’abat de Sant Ruf d’Avinyó Nic­ho­las Bre­aks­pear, que aca­ba­ria sent l’únic papa anglès, Adrià IV, havia vin­gut a Cata­lu­nya el 1149 per aju­dar Ramon Beren­guer IV en el setge de Tor­tosa. I una altra prova de les excel·lents rela­ci­ons és que el comte de Bar­ce­lona i príncep d’Aragó havia nome­nat Enric II pro­tec­tor dels seus fills.

L’última infor­mació que ha aflo­rat ras­tre­jant la docu­men­tació reforça la tesi de Sánchez: la presència a Ter­rassa, imme­di­a­ta­ment poste­rior a l’assas­si­nat de l’arque­bisbe de Can­ter­bury, d’un altre religiós amb nom anglès, un tal Regi­nald, que, a més, va exer­cir-hi de prior. Per tot ple­gat, data la rea­lit­zació de l’obra entre el 1180 i el 1190. “I en un lloc pri­vi­le­giat de l’església, una cape­lla situ­ada al braç sud del trans­septe, molt a prop de l’altar prin­ci­pal i de pas obli­gat per acce­dir a les dependències de la canònica”, deta­lla.

Un enigma era el dels pro­mo­tors, però un altre, el de l’artista que la va crear. Els anys setanta del segle pas­sat, es va adju­di­car “tímida­ment” al Mes­tre d’Espi­nel­ves, cone­gut així per ser l’autor del fron­tal d’altar ori­gi­nari d’aquesta església oso­nenca. Sánchez con­firma en ferm l’auto­ria ava­lat per una inves­ti­gació mul­ti­dis­ci­plinària que es va ori­gi­nar el 2014 en el marc de l’expo­sició Pin­tar fa mil anys al Museu Epis­co­pal de Vic. “Les anàlisis a les pin­tu­res murals de Ter­rassa van detec­tar l’ús de làmines d’estany i col­ra­dura, propi de la pin­tura sobre taula”, cosa que vol dir, hi afe­geix Sánchez, que el Mes­tre d’Espi­nel­ves domi­nava les dues tècni­ques. Estilísti­ca­ment, els punts en comú entre l’obra d’Espi­nel­ves i la de Ter­rassa són evi­dents, sobre­tot en les for­mes dels cabells i la indu­mentària.

Les obres d’art sin­gu­lars acos­tu­men a tenir tra­jectòries acci­den­ta­des que les doten encara de més pedigrí. I la de Ter­rassa la té, però amb un final feliç. Va ser des­co­berta el 1917 fortuïtament men­tre s’hi feien unes obres. “Havien estat ocul­tes durant gai­rebé 400 anys”, pre­cisa l’his­to­ri­a­dor de l’art. L’absi­di­ola orna­men­tada va ser tapi­ada el 1546 i al seu lloc es va col·locar un retaule renai­xen­tista de Santa Llúcia, que va mal­me­tre la franja cen­tral dels fres­cos.

Compte amb el moment històric en què van rea­parèixer. El 1919, es va pro­duir la venda de les pin­tu­res de Santa Maria de Mur al Museu de Belles Arts de Bos­ton, una ope­ració obs­cura per­pe­trada pel col·lec­ci­o­nista Lluís Plan­diura que va des­en­ca­de­nar la gran cam­pa­nya d’arren­ca­ment de pin­tu­res de les esglésies del Piri­neu amb destí a Bar­ce­lona, on van que­dar pro­te­gi­des del mer­ca­deig. “Ter­rassa se’n va sal­var, però per­fec­ta­ment hau­ria pogut no ser així. És un doble valor que s’hagin pre­ser­vat in situ.”

Les con­ne­xi­ons no s’aca­ben aquí. El 1927, van ser res­tau­ra­des per Arturo Civi­dini, un dels ita­li­ans vir­tu­o­sos de la tècnica d’extracció dels fres­cos, l’strappo, que havia par­ti­ci­pat en el bui­datge de les obres mil·lenàries de la vall de Boí i d’altres llo­gar­rets mun­ta­nyencs. Les de Ter­rassa també van ser arren­ca­des per trac­tar-les, però segui­da­ment van ser rein­te­gra­des al seu emplaçament. I aquesta és bona: la res­tau­ració va ser sufra­gada per Plan­diura, “segu­ra­ment com un gest de redempció”.

La mono­gra­fia Una tragèdia pin­tada s’ins­criu en l’Any Becket i, alhora, en les aspi­ra­ci­ons de la Seu d’Ègara d’esde­ve­nir patri­moni mun­dial de la Unesco. Des del 2018, forma part de la llista indi­ca­tiva. “Ens hem fixat el 2025 per tre­ba­llar la can­di­da­tura”, sosté Sánchez, que n’és el direc­tor. Un dels pro­jec­tes que té en pers­pec­tiva és una altra publi­cació de les excep­ci­o­nals pin­tu­res del segle VI que cus­to­dien les esglésies de Santa Maria i Sant Miquel.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia