Llibres

Petits grans conflictes

L’escriptora garrotxina Gemma Santaló publica el seu segon recull de contes, ‘Volar a cegues’, farcit d’històries quotidianes i personatges amb ganes de canvis

“M’agrada la literatura en què l’autor gairebé desapareix. Això m’atrapa de mala manera”

Gemma San­taló (Cas­tell­fo­llit de la Roca, 1971) és pro­fes­sora i no viu de la lite­ra­tura, però està clar que no podria viure sense la lite­ra­tura. “M’agrada molt escriure, perquè visc molt les coses que vaig escri­vint. Però quan vaig començar a escriure no comp­tava que algun dia arri­ba­ria a publi­car”, explica aquesta autora resi­dent a Girona, que acaba de publi­car el seu segon recull de con­tes, Volar a cegues, publi­cat per Trípode com el pri­mer, Pell, esca­tes i altres cami­ses de força. Està clar que se sent còmoda escri­vint relats, però no sem­pre amb les matei­xes pre­mis­ses: “Els relats del pri­mer lli­bre eren més poètics i pro­pers al rea­lisme màgic, amb per­so­nat­ges que vivien experiències dramàtiques extre­mes. A Volar a cegues, les històries són molt més direc­tes i plas­men experiències quo­ti­di­a­nes. Són els petits dra­mes de cada dia, sovint coses molt inter­nes.”

Les 121 pàgines de Volar a cegues s’obren amb un petit text de només una dot­zena de rat­lles (Sal­ni­tre), que l’autora defi­neix com “un estat d’ànim més que no pas un conte, perquè són coses que escric quan tinc alguna cosa a din­tre que em fa nosa i, així, men­tre retoco el que he escrit, acon­se­gueixo dis­tan­ciar-me una mica d’allò que em moles­tava i m’ho puc mirar d’una altra manera.” Després de Sal­ni­tre, arri­ben els dotze relats pròpia­ment dits, entre els quals el que dona títol i un cert sen­tit glo­bal al volum, Volar a cegues: “Els per­so­nat­ges vol­drien que hi hagués can­vis a la seva vida, tenen desit­jos i ganes de tirar-los enda­vant. En defi­ni­tiva, els agra­da­ria aixe­car el vol i llançar-se al buit.” Diu San­taló que li agrada començar pel con­flicte, “un con­flicte viven­cial”, espe­ci­fica, que es mani­festa en situ­a­ci­ons molt nor­mals, com podria ser “la inco­mo­di­tat de tro­bar-te amb un antic com­pany de classe”. El petit con­flicte per­so­nal acaba sent una “con­creció” dels grans con­flic­tes uni­ver­sals com ara la gelo­sia, els odis, les enve­ges... Lli­cen­ci­ada en filo­lo­gia anglo­germànica, San­taló es reco­neix lec­tora i una mica deu­tora d’autors nord-ame­ri­cans com ara Car­ver, però també de Cortázar i, més a prop, Juan Rulfo i el seu Pedro Páramo, que acaba de veure al tea­tre. “M’agrada la lite­ra­tura en què l’escrip­tor gai­rebé des­a­pa­reix. Això m’atrapa de mala manera”, diu sobre les històries que, com les seves, estan escri­tes en pri­mera per­sona, com si no hi hagués inter­me­di­a­ris entre la veu nar­ra­tiva i el lec­tor.

Al setem­bre, Gemma San­taló par­ti­ci­parà a la Set­mana del Lli­bre en Català i a la Vila del Lli­bre de Piera, i al desem­bre, serà a la fira Indi­lle­tres de la Bis­bal d’Empordà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia