Música

Crònica

Mercat de Música Viva

Talent insular a Vic

Sense fer gaire soroll, la menorquina Anna Ferrer s’està revelant, pas a pas, com un dels talents més prometedors i atrevits del folk més heterodox dels Països Catalans

Després d’una volun­ta­ri­osa edició, l’any pas­sat, amb tota l’acti­vi­tat pro­fes­si­o­nal on line i alguns con­certs més aviat de resistència en espais oberts, el Mer­cat de Música Viva de Vic s’està retro­bant aquests dies amb els pri­mers ser­rells de nor­ma­li­tat. Res, encara, de con­certs a peu dret, tot i que aquesta és ja una de les prin­ci­pals urgències del sec­tor, però estre­nes com les d’El Petit de Cal Eril dime­cres o Roger Mas i Anna Fer­rer ahir, de pri­mer ordre, i una acti­vi­tat entre pro­fes­si­o­nals –prop de 600, segons l’orga­nit­zació– prou des­ta­ca­ble, poden començar a pre­sa­giar, per fi, temps una mica millors.

Pot agra­dar més o menys la pro­posta, però té força valor l’aposta de la direcció artística del Mer­cat, tàndem for­mat per Marc Llo­ret i Oriol Roca, d’inau­gu­rar ofi­ci­al­ment dime­cres la 33a edició de la fira amb una pro­posta tan poc con­ven­ci­o­nal com la de Jansky, un duo electrònic inte­grat per la poeta Laia Malo i el pro­duc­tor Jaume Reus, que va pre­sen­tar una suite cre­ada a par­tir de sons d’insec­tes enre­gis­trats a Mallorca, que és d’on pro­ve­nen, pre­mi­ada el mes d’abril pas­sat en uns guar­dons als millors enre­gis­tra­ments que orga­nitza la BBC. Insecta Dance Music, nom de l’invent, va ser la pri­mera advertència, aquests dies a Vic, de l’efer­vescència cre­a­tiva que hi torna a haver, si és que ha dei­xat d’haver-n’hi mai, a les Illes, reflec­tida ahir també amb les actu­a­ci­ons d’Ala­naire, un grup de pop amb lleu­ge­res tex­tu­res electròniques i pro­ba­ble­ment influït per Radi­o­head, inte­grat per dos ger­mans –Laura i Pau Serra– i que ja ha rebut l’aval de Joan Miquel Oli­ver, que a començaments d’any els va pro­duir el seu pri­mer EP, i la menor­quina Anna Fer­rer, que, sense fer gaire soroll, s’està reve­lant, pas a pas, com un dels talents més pro­me­te­dors i atre­vits del folk més hete­ro­dox dels Països Cata­lans. Si amb Tel·lúria (2017) ja ens va fer ima­gi­nar com deu­ria ser veure Maria del Mar Bonet abans de desem­bar­car a Bar­ce­lona en la dècada dels sei­xanta i, amb Krönia incor­po­rava l’electrònica en el seu dis­curs, a Parenòstic, l’espec­ta­cle, diri­git per Niño de Elche, que va pre­sen­tar ahir, a mig matí, a Vic, com­bina tona­des de feina de la seva terra amb punts de vista rabi­o­sa­ment moderns.

Entra­des exhau­ri­des, d’altra banda, per veure, dime­cres a la nit, El Petit de Cal Eril, que, amb un des­ple­ga­ment de llums led ideat per l’artista lumínic David Giri­bet i el seu quin­tet (difícil, una vegada més, no des­ta­car la feina del gui­tar­rista Jordi Matas, cer­vell a l’ombra d’això que se n’ha dit “pop metafísic” i pro­duc­tor en qui més d’un músic veterà hau­ria de començar a pen­sar) va defen­sar un disc nou –N.S.C.A.L.H.– tan juga­ner com sem­pre i nodrit de refle­xi­ons exis­ten­ci­a­lis­tes sobre el pas del temps, pro­ces­sa­dors de veu Voco­der, teclats que podrien ser els d’un tele­film dels anys vui­tanta i cops d’efecte sonors que, amb tot ple­gat, arti­cu­len un uni­vers únic.

Final­ment, i tot i que defi­ni­ti­va­ment no van néixer per tenir al davant un públic en cadi­res, The Exci­te­ments, el grup català de soul amb més car­rera inter­na­ci­o­nal, va fer evi­dent que no s’ha res­sen­tit d’una baixa que podria haver estat traumàtica, la de l’explo­siva can­tant Koko-Jean Davis, i va reve­lar-se, aquesta vegada amb la fran­co­so­mali Kiss San al cap­da­vant, com una for­mació pre­cisa i entre­gada tot i no haver tin­gut l’opor­tu­ni­tat de tocar durant l’últim any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia