Llibres

Viatges a Amèrica

La Carta del Descobriment, escrita per Cristòfor Colom, torna a la Biblioteca de Catalunya 17 anys després d’haver estat robada

Després d’un estrany peri­ple de prop de dis­set anys, ahir va tor­nar a la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya l’incu­na­ble de Cristòfor Colom Epis­tola de insu­lis nuper inven­tis. La Carta va ser sos­treta i expor­tada il·legal­ment entre el 2004 i el 2005, no se sap de manera exacta, i va ser subs­tituïda per una còpia facsímil que va ocul­tar el roba­tori fins a l’agost del 2012, en què els Mos­sos d’Esqua­dra van adver­tir del fet després que es rela­cionés aquest cas amb un de simi­lar que va tenir lloc a la Bibli­o­teca Ric­car­di­ana de Florència.

A par­tir de l’inci­dent de Florència, el 2011, dife­rents orga­nis­mes nord-ame­ri­cans rela­ci­o­nats amb el món de l’art van ini­ciar una inves­ti­gació cen­trada en altres exem­plars de l’epístola. El 2012 es va con­fir­mar que l’exem­plar de la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya havia estat sos­tret i subs­tituït per una còpia facsímil.

Gràcies a la col·labo­ració dels governs impli­cats i del tre­ball con­junt de les for­ces de segu­re­tat naci­o­nals i inter­na­ci­o­nals, es va loca­lit­zar i recu­pe­rar l’exem­plar als Estats Units. El 2018 la Carta va ser retor­nada a l’ambai­xa­dor espa­nyol als EUA. Després va viat­jar a Madrid, on va que­dar dipo­si­tada al Minis­teri de Cul­tura i Esport durant els dar­rers tres anys. I fins ahir.

L’Epis­tola de insu­lis nuper inven­tis és un incu­na­ble de gran valor històric i docu­men­tal, del qual només es van estam­par nou edi­ci­ons i diver­ses ver­si­ons. Va ser impresa per Step­han Plannck a Roma, cap al 1493, i relata els esde­ve­ni­ments del viatge de Colom a Amèrica a par­tir del moment en què l’expe­dició va sor­tir del port de Pals, el 3 d’agost de 1492, i fins al retorn a Lis­boa, el 4 de març de 1493.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia