Llibres

Pelegrins d’ulls oberts

Jordi Puig i Garcia-Planas fan el retrat d’una Jerusalem complexa en un llibre

Més que una guia, imatges i text proposen un mosaic de les capes de vida de Terra Santa

Viatjar a Terra Santa potser requereix a hores d’ara alguna cosa més que la fe. Segons com, s’acosta més a una aventura d’alt risc, o a una exploració en viu de geopolítica mundial, o més aviat ha acabat sent la constatació que la fe ja no es respecta ni als llibres, o com ho diu el periodista i corresponsal de guerra Plàcid Garcia-Planas en el relat que encapçala el llibre de fotografies de Jordi Puig Retrat de Jerusalem, “viatjar a Terra Santa és sentir com es buida de cristians el Nou Testament i també el Vell”. És una advertència que convé tenir en compte per no entrar en aquest llibre amb la mantellina posada i el rosari als dits, perquè el que posa al descobert Jordi Puig en les seves imatges i Garcia-Planas en el seu text és la complexitat humana, religiosa i històrica d’aquesta regió estimada per Déu i torturada als mapes a cops de pedra i de míssils teledirigits.

Retrat de Jerusalem neix d’un viatge que Jordi Puig va fer a Terra Santa el desembre del 2019, per Tots Sants, engrescat pel gironí Pere Codina, un pelegrí veterà, durant el qual va quedar fascinat per l’aclaparadora densitat de vida, colors i sensibilitats que hi conviuen, amb una lògica més tridimensional que monolítica: el pa àzim a tocar del taulell amb el ka’ak palestí; la basílica del Sant Sepulcre (de la qual té la clau una família musulmana) i l’Esplanada de les Mesquites; els tirabuixons dels jueus ortodoxos i la barba prescriptiva dels islamistes radicals. I enmig d’ells, els turistes vinguts de tot el món, amb la seva roba occidental, la genuflexió a punt i l’avidesa als ulls, encara que, com diu Garcia-Planas, molts prefereixen passar el dia al parc temàtic d’Eilat, “el Benidorm israelià”, i deixar-se caure pel King Salomon Splash, en lloc de desplaçar-se a les autèntiques mines del rei Salomó, a tan sols 15 quilòmetres, “perquè no hi ha ni salt d’aigua ni patates fregides”. Jerusalem ha entrat també en l’apoteosi fordista, però encara és possible anar-hi atent al seu “mosaic desendreçat de capes i capes de cultures, formes de vida, conflictes, passions, esperances i maneres diverses d’entendre el món i la divinitat”, com diu el fotògraf, que hi ha trobat “una font inesgotable de pessics visuals”, i a vegades, d’autèntics cops de puny. El llibre, editat per Úrsula Llibres, no defraudarà els que hi busquin la guia pessebrística (el Mur de les Lamentacions, la Via Dolorosa, l’hort de Getsemaní, el Sant Sepulcre, Natzaret, Betlem i el Jordà), però potser ajudarà a entrar-hi amb els ulls més oberts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona
François Cluzet i Thomas Lilti
Protagonista i director de ‘Los buenos profesores’

“Els actors i directors cuidem l’estat d’ànim de la gent”

Donostia

El jove jazz català conquereix Nova York i Amsterdam

Girona
Eugènia Broggi
Fundadora de l'editorial L’Altra

“Les editorials independents som molt dependents dels bancs i això és una cosa bona”

barcelona
comèdia romàntica

Meg Ryan i David Duchovny, l’escalf d’un antic amor

cinema / drama

Calma tensa en família amb ‘Un sol radiant’

cinema / drama

‘Calladita’ amb la promesa de condicions millors