Un rugit digital
Neix La Fera, la primera “fàbrica de creació” de continguts digitals en català, impulsada per un grup divers de persones amb el suport d’Òmnium i la Fundació.Cat
Acompanyar la incipient escena de creadors digitals en català, contribuir a la seva sostenibilitat econòmica i afavorir la difusió dels continguts dins i fora de Catalunya són els principis fundacionals de La Fera, la primera “fàbrica de creació digital en català”. La posada de llarg de La Fera –nom al·lusiu a la fera ferotge de la cançó d’Ovidi Montllor, com a metàfora d’un sector que demana ser tret de la gàbia– es produirà aquest mateix divendres amb l’Aplek, la primera trobada anual de creadors digitals en català, a la sala Paral·lel 62 (l’antiga sala Barts). La cita aplegarà més de mig miler de persones en la seva primera convocatòria i inclourà trobades temàtiques de creadors per àmbits (pòdcasts, streamers i creació de continguts) i servirà per fer entrega dels tres premis del concurs llançadora anual de creadors Programa Embrió, que respon a un dels principals àmbits d’actuació de La Fera: el finançament de projectes.
Una mostra de l’activitat creixent dels creadors digitals en català és el nombre de projectes que s’han presentat al Programa Embrió: un total de 245 (el 42,13% han estat pòdcasts; el 18,52%, streamers i el 39,35%, creadors de continguts, un calaix que inclou tiktokers, youtubers, divulgadors, booktubers, videògrafs d’Instagram i Twitter). Aquesta és una escena incipient, que particularment després de la pandèmia ha viscut una explosió de creadors i de continguts. No obstant això, pel que fa al català, el fenomen no ha tingut una traducció anàloga en públic i interès comercial, i d’aquí l’oportunitat de La Fera, tal com ha raonat un dels seus impulsors, Albert Lloreta.
Aquesta iniciativa, sense ànim de lucre, vol generar eines, oportunitats i connexions per a creadors de contingut, streamers i pòdcasts en català que converteixin aquesta escena emergent del país en un mercat atractiu i d’ambició internacional. La Fera està impulsada per un grup de persones preocupades pel futur de la llengua en l’àmbit d’internet, un dels entorns clau per a la supervivència i desenvolupament del català, i té el suport de la Fundació.Cat i Òmnium Cultural. Alguns dels impulsors de La Fera són, a més de Lloreta, Gina Rigol, Ofèlia Carbonell, Manel Vidal, Xavier Cortés, Marc Martí i Júlia Losada. El periodista i divulgador digital Albert Lloreta ha matisat que La Fera és “un projecte més”, diferent però complementari, que se suma a altres com ara Canal Malaya o Creadors TV, tots ells compartint una mirada territorial de Països Catalans, és a dir, d’àmbit lingüístic dels creadors.
La Fera també vol construir una fàbrica física a Barcelona, una seu des d’on acollirà l’activitat amb públic en directe dels principals creadors digitals en català, amb l’ambició de ser l’espai referent del panorama. S’hi oferiran residències tècniques i creatives per millorar projectes, trobades, cursos i tallers, i s’hi celebraran esdeveniments, trobades i jornades anuals del sector. La seu tindrà un plató digital. Els seus impulsors estan treballant per trobar aquest espai, que es vol que sigui a Barcelona.