Art

Més art català al MNAC

Banc Sabadell diposita al museu dues pintures singulars de Santiago Rusiñol i Francesc Gimeno

‘Ramon Casas, velocipedista’ és el famós retrat que va fer Rusiñol del seu amic pintor

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha rebut dos regals que enriqueixen les seves col·leccions. Es tracta de dues obres emblemàtiques que ha dipositat la col·lecció d’art Banc Sabadell: Ramon Casas, velocipedista, de Rusiñol, i Nens llegint (Francesc i Josep), de Gimeno, que s’exposen a les sales d’art modern del museu de capçalera de l’art català.

Ramon Casas, velocipedista és un dels retrats més famosos de Rusiñol en què immortalitza el seu amic i pintor. Aquesta obra, de gran qualitat i singularitat, uneix dos pioners de la modernitat artística del canvi de segle. Casas tenia poc més de vint anys i es projectava com un dels artistes del futur. Rusiñol el presenta en un entorn decadent, al costat de la seva bicicleta, vestit d’sportsman, tot mostrant la imatge de l’artista modern.

La pintura es va exposar per primera vegada a la Sala Parés l’any 1889 i va rebre molts elogis, però també algunes crítiques per l’aspecte descurat de l’entorn, gens en consonància amb el gust de l’època.

Ramon Casas, velocipedista suposa una aportació “molt important” a les sales d’art modern, segons han remarcat fonts del museu. La paret per exposar-la estava clara tot d’una: lluirà al costat de la mítica obra que Casas va realitzar el 1897 per presidir les parets d’Els Quatre Gats: El tàndem, on apareix autoretratat juntament amb Pere Romeu, dalt de la bicicleta de dos seients.

Nens llegint (Francesc i Josep), del 1906-1908, és una de les creacions més notables de Gimeno, un dels seus millors interiors domèstics, possiblement la temàtica senyera de la seva producció juntament amb els autoretrats. En aquesta pintura Gimeno retrata dos dels seus fills, Francesc i Josep i, en la línia d’altres interiors similars, combina la humilitat de l’espai amb una mirada tendra sobre la infància. Francesc i Josep van néixer els anys 1899 i 1901, respectivament, i serien objecte d’altres retrats però aquest que els representa conjuntament és un dels més rellevants. El Museu Nacional d’Art de Catalunya compta amb un important conjunt de pintures de Gimeno, també de l’àmbit domèstic.

Aquest dipòsit és un pas més en la col·laboració de la col·lecció d’art Banc Sabadell amb el MNAC, que enguany també ha tingut com a fruit la mostra ID Project, amb fotografies de Jordi Bernadó que pertanyen als fons artístics de l’entitat financera, i que es pot visitar a la Sala Oval de la institució fins al 4 de setembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona