Cinema

Mares adolescents

Pilar Palomero presenta ‘La maternal’ a Sant Sebastià, on també es projecta a concurs un film, ‘Pornomelancolía’, sobre un ‘sex influencer’ mexicà

El film japonès ‘Hyakka’ (Cent flors) ha aportat molta sensibilitat a la secció oficial

A mesura que hi ha més dones directores, el cinema aborda temes relacionats amb l’experiència femenina que, en tot cas, només havien sigut esbossats des d’una perspectiva masculina superficial tot usant-los com a element purament dramàtic. Amb La maternal, film presentat ahir a concurs dins de la secció oficial del Festival de Sant Sebastià, la saragossana Pilar Palomero posa en el centre un tema de manera realista: el cas d’adolescents que, pertanyents a famílies més o menys desestructurades i sovint víctimes d’una masculinitat violenta o irresponsable, han d’afrontar la maternitat (l’avortament és desestimat o no és possible perquè no han sabut de l’embaràs fins que estava molt avançat) vivint-la amb estranyesa i patint rebuig social.

En el seu segon llargmetratge, després d’evocar amb Las niñas la pròpia adolescència a la Saragossa de principis dels anys noranta, Palomero ho aborda amb una solista (una nena irada contra la seva mare, propietària d’un bar de mala mort a Los Monegros, i el món en general interpretada per la debutant Carla Quilez, descoberta en un video d’Instagram en què balla reggaeton) i un cor d’actrius que, en certa manera, s’interpreten elles mateixes evocant experiències semblants a les seves: unes joves que Palomero va incorporar al rodatge després que l’ajudessin a documentar-se per realitzar un film que, de fet, és una ficció on palpita el document sociològic. També va ser assessorada per responsables de centres que acullen adolescents en tals circumstàncies.

A la secció oficial a competició també va presentar-se ahir Pornomelancolía, film de l’argentí Manuel Abramovich amb un protagonista, el mexicà Lalo Santos, que, a través de les xarxes socials, ha acusat el director de no haver-lo cuidat prou durant el rodatge i d’haver-lo explotat, fent coses que no volia, mentre es trobava en una situació de vulnerabilitat. Potser sí. El cas és que, en principi, Santos s’interpretaria ell mateix: un sex-influencer que exhibeix a Instagram imatges del seu cos, i sobretot del seu penis, destinades a voyeurs homosexuals. Potser no li ha agradat prou un retrat que, paradoxalment, es fa sense cap distanciament crític i amb una certa complaença en l’exhibicionisme d’un personatge que, tanmateix, pateix una solitud procliu a la malenconia.

Als seus antípodes, el film japonés Hyakka (Cent Flors) ha aportat molta sensibilitat a la secció oficial: Genki Kawamura hi explora amb cura la relació entre una dona, que perd la memòria a causa de l’Alzheimer, i el seu fill, que recorda una cosa que no li pot perdonar. Els humans estem més fets de memòria o d’oblit?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella
cinema

Kristen Stewart protagonitzarà la nova pel·lícula d’Albert Serra

barcelona