Cinema

Misèria embellida

El film colombià ‘Los reyes del mundo’ rep la Petxina d’Or del certamen, que premia l’adolescent catalana Carla Quílez per l’actuació ‘La maternal’

Carla Quílez i Paul Kirchner (‘Le Lycéen’) han compartit el premi a la interpretació

Los reyes del mundo són uns olvi­da­dos (com va ano­me­nar-los Buñuel en el seu cèlebre film rodat a Mèxic l’any 1950) que mai no pos­sei­ran res i que estan con­dem­nats a la misèria, a la violència i a una mort pre­ma­tura. El jurat de la 70a edició del fes­ti­val de Sant Sebastià, pre­si­dit pel pro­duc­tor argentí Matías Mos­terín, ha estat sen­si­ble a la manera com la colom­bi­ana Laura Mora exposa el tema a través del viatge d’uns ado­les­cents que fugen de Medellín a la recerca d’una casa amb ter­res supo­sa­da­ment here­ta­des per un d’ells. Pos­si­ble­ment s’ha impo­sat la seva potència visual, però, tan­ma­teix, aquest és un ele­ment que posa en qüestió un film amb trampa: l’exhi­bició estilística, amb una sus­pensió màgica del rea­lisme, mena a un cert este­ti­cisme de la misèria a través d’enqua­dra­ments pre­ci­o­sis­tes i imat­ges difu­mi­na­des.

Run­ner, pel·lícula diri­gida per una altra direc­tora, la nord-ame­ri­cana Marian Mat­hias, ha rebut també un reco­nei­xe­ment impor­tant: el jurat ha con­ce­dit el Premi Espe­cial a una òpera prima que, de manera mini­ma­lista i així sense ampul·losi­tat, mos­tra la bellesa d’uns pai­sat­ges per on tran­si­ten dos joves a la deriva. Una de les pro­pos­tes més dig­nes pre­sen­ta­des en la dis­creta secció ofi­cial. Com també ho és la japo­nesa Hyakka (Cent flors), premi a la millor direcció (Genki Kawa­mura) per la sen­si­bi­li­tat pal­pa­ble amb què aborda la pèrdua de la memòria (que pot ser tan dramàtica com certs records) a través de la relació entre una dona, que pateix la malal­tia d’Alz­hei­mer, i el seu fill, que no pot obli­dar que la mare va aban­do­nar-lo tem­po­ral­ment de petit. Es fa apre­ciar, a banda que no aporti res espe­cial ni ori­gi­nal, com és el cas de la xinesa A woman, dis­tin­gida pel guió. Diri­gida per Wang Chao, narra la història d’una dona amb el rere­fons dels can­vis a la Xina entre els anys sei­xanta de la Revo­lució Cul­tu­ral i el 1980.

Pre­mis d’inte­pre­tació

Pel que fa a la Pet­xina de Plata a la millor inter­pre­tació pro­ta­go­nista, el jurat ha optat per esme­nar la plana a la decisió del fes­ti­val d’uni­fi­car-ho i no fer dis­tinció entre actor i actriu. El cas és que el jurat ha con­ce­dit el premi ex aequo a Paul Kirc­her (fill d’Irène Jacob, l’ino­bli­da­ble pro­ta­go­nista de La doble vida de Verònica i Roig, de Kies­lowski), com si d’alguna manera com­partís la fas­ci­nació amb què Chis­tophe Honoré ha fil­mat aquest jove actor a Le Lycéen, i a la cata­lana Carla Quílez, que, des­co­berta ballant reg­ga­e­ton en vídeos d’Ins­ta­gram, encarna l’ado­les­cent irada que ha d’afron­tar la mater­ni­tat a La mater­nal, de Pilar Palo­mero. L’únic reco­nei­xe­ment a un film espa­nyol. En el seu cas, compta amb una impor­tant pro­ducció cata­lana.

D’altra banda, fora del pal­marès ofi­cial, el premi Fipresci de la crítica s’ha con­ce­dit a Suro, film català i en català que, diri­git pel basc Mikel Gur­rea, té com a pro­ta­go­nista una pare­lla que, here­tant una masia en un lloc inno­mi­nat de l’Alt Empordà, deci­deix viure al camp com si fos un paradís tro­bat on s’ado­na­ran que con­tri­bu­ei­xen a l’infern dels qui no pos­se­ei­xen res.

Tor­nant al pal­marès ofi­cial, el jurat ha seguit apos­tant per actrius infan­tils (si pot dir-se que són actrius) con­ce­dint el premi a la millor actu­ació de repar­ti­ment a Renata Ler­man, filla del direc­tor argentí Diego Ler­man, que ha fet que debutés a El suplente. Final­ment, és dis­cu­ti­ble el reco­nei­xe­ment, per la foto­gra­fia, a Por­no­me­lan­colía, pel·lícula d’un altre argentí, Manuel Abra­mo­vich, que es com­plau amb l’exhi­bició cor­po­ral del sex influ­en­cer mexicà Lalo San­tos.

javier etxe­zar­reta / Efe

Genki Kawa­mu­rat, per ‘Hyakka’ / ‘Cent flors’ (Japó)

Guió

‘A Woman’ (Xina)

Inter­pre­tació

Carla Quílez, per ‘La mater­nal’ (Cata­lu­nya), i Paul Kirc­her, per ‘Le Lycéen’ (França)

Actu­ació de repar­ti­ment

Renata Ler­man, per ‘El suplente’ (Argen­tina)

Foto­gra­fia

‘Por­no­me­lan­colía’ (Xile)

Premi Fipresci de la Crítica

‘Suro’ (Cata­lu­nya)

Palmarès

Petxina d’Or

‘Los reyes del mundo’ (Colòmbia)

Premi Especial del Jurat

‘Runner’ (EUA)

Direcció

Genki Kawamurat, per ‘Hyakka’ / ‘Cent flors’ (Japó)

Guió

‘A Woman’ (Xina)

Interpretació

Carla Quílez, per ‘La maternal’ (Catalunya), i Paul Kircher, per ‘Le Lycéen’ (França)

Actuació de repartiment

Renata Lerman, per ‘El suplente’ (Argentina)

Fotografia

‘Pornomelancolía’ (Xile)

Premi Fipresci de la Crítica

‘Suro’ (Catalunya)

Petxina d’Or

‘Los reyes del mundo’ (Colòmbia)

Premi Especial del Jurat

‘Runner’ (EUA)

Direcció

Genki Kawamurat, per ‘Hyakka’ / ‘Cent flors’ (Japó)

Guió

‘A Woman’ (Xina)

Interpretació

Carla Quílez, per ‘La maternal’ (Catalunya), i Paul Kircher, per ‘Le Lycéen’ (França)

Actuació de repartiment

Renata Lerman, per ‘El suplente’ (Argentina)

Fotografia

‘Pornomelancolía’ (Xile)

Premi Fipresci de la Crítica

‘Suro’ (Catalunya)



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.