Cinema

Crítica

cinema

Una història de dones lliures

Fa conviure el realisme i el fantàstic, el costumisme i el misticisme

Al final d’ El agua, una adolescent mira ferma i fins desafiant a càmera i, per tant, als espectadors dient-nos: “Ara soc jo qui explicarà la meva història.” La seva història, de fet, és la de les dones estigmatitzades, culpabilitzades, en suposar-les portadores de la fatalitat a causa d’un desig de llibertat que fa que s’escapin de la normativa patriarcal i així, doncs, del control dels seus cossos. De fet, aquesta adolescent (Ana, encarnada amb força per la debutant Luna Pamies) que protagonitza la pel·lícula expressa allò que hi fa la directora, Elena López Riera, en reinterpretar o resignifcar un mite que li ha arribat a través de la transmissió oral a la seva ciutat, Oriola, marcada per les riuades que durant segles han desbordat el Segura: el riu s’hauria enamorat d’una dona que, en el cas de resistir-s’hi, hauria provocat la catàstrofe; però que, en el cas de lliurar-s’hi, abandonaria l’home amb el qual complir amb l’aparellament convingut. Una manera de donar la volta al mite és fer-ne una història sobre unes dones (com ara Ana, la seva mare/Barbara Lennie i la seva àvia/Nieve de Medina) que senten el reclam de l’aigua (o, simplement, el desig del propi cos) amb un instint d’alliberar-se i fer la seva vida.

Tanmateix, amb el seu primer llargmetratge, no és que Elena López faci una mena de pas del mite al logos. Remetent a l’experiència d’observar com les llegendes s’introdueixen en la quotidianitat, fa conviure el realisme i el fantàstic, el costumisme i el misticisme, la ficció i el document que s’infiltra a través de la veu de diverses dones que aporten la seva versió de la llegenda del “riu enamorat”. Tot això amb una contraposició entre els mons masculins i els femenins. Allò apassionant és com tot plegat, amb les seves tensions, flueix de manera suggestiva amb una altra mirada de dona cineasta.

El agua
Directora: Elena López Riera. Int.: Luna Pamies, Bárbara Lennie, Nieve de Medina
Espanya, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella